[scheikunde] Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

Hallo,

Ik heb op wikipedia deze zuur basereactie gevonden en ik wou het zelf even oplossen om te zien of ik de materie onder de knie heb, maar ik kom niet tot dezelfde reactieproducten! Kan iemand me aub helpen?

Ik heb gemerkt dat als ik het gewenste resultaat wil bekomen ik 2 HCl moleculen moet nemen zodat er 2H3O+ moleculen ontstaan die 2 H+ opnemen van 1 CO32- molecuul! Maar waarom neemt CO32- twee protonen op en niet 1 zoals in mijn oplossing? Dit is mijn hoofdprobleem: Ik weet dus niet hoe ik kan weten of er 1 of 2 H+ worden opgenomen. CO32- is een base en zou zoals normaal 1 H+ moeten opnemen, als er 2 worden opgenomen dan spreken we al van een andere base(!) namelijk HCO32- die dat verderopneemt en daar gaat deze oefening niet om!

Hartelijk bedankt!

reactie producten wikipedia:

Afbeelding

reactieproducten zelf verkregen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

Wiki gaat uit van een overmaat HCl.

Verder is CaCO3 een slecht oplosbaar zout, ik ga er even aan voorbij of je dit als CaCO3 (s) in de reactievergelijking zet of als evenwicht

CaCO3 (s)
\( \rightleftarrows \)
Ca2+(aq) + CO32- (aq)

dat verschuift als je H3O+ toevoegt. Het is maar net hoe diep je hierop in wilt gaan en wat er gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

Opmerking moderator

Overigens nog een puntje. Het zou echt mooi zijn als je je stoffen voortaan voorziet van sub- en superscript.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

Bedoelt u dat mijn oplossing niet fout is als men dit zou vragen? :

"Bespreek de volgende neutralisatiereactie. Leid de zuur-basereactie af en geef de ligging van het evenwicht aan:

-Calciumcarbonaat + waterstofchloride"

Mijn oplossing hierboven zou dan het correct antwoord zijn op de bovenstaande vraag? En betekent dit dan ook dat CaHCO3Cl bestaat?
Wiki gaat uit van een overmaat HCl.
Kunt u alstublieft uitleggen wat u daarmee bedoelt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

http://nl.wikipedia....erstofcarbonaat

Koolzuur (H2CO3) is niet erg stabiel en valt gemakkelijk weer uit elkaar, zodat bij het aanzuren van carbonaat- of bicarbonaatoplossingen koolstofdioxidegas ontstaat. Bovendien verlaagt de oplosbaarheid van koolstofdioxidegas in water bij een stijgende temperatuur. Door verwarming van koolzuur- en carbonaatoplossingen ontstaan bellen CO2-gas:

CO32– + 2 H+ → CO2 + H2O
Zolang er dus voldoende zuur (in overmaat dus) in oplossing is zal aanwezig carbonaat omgezet worden in koolstofdioxide. Dat is een gas, kan ontwijken, zal dat beetje bij beetje ook doen, en daardoor verschuift dat evenwicht naar rechts:

2 H+ + CO32–Afbeelding H+ + HCO3Afbeelding H2CO3Afbeelding CO2 (g) + H2O
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verkeerde uitkomst oefening zuur base reactie

mcfaker123 schreef: za 01 feb 2014, 01:58
Kunt u alstublieft uitleggen wat u daarmee bedoelt?
Als van een bepaalde stof meer aanwezig is dan wat er reageert, dan is datgene wat er na de reactie overblijft de overmaat van die stof. Even een voorbeeld: zwavel reageert met ijzer tot ijzersulfide in een massaverhouding 4:7, dus 4 gram zwavel zal met maximaal 7 gram ijzer reageren. Stel dat we 25,6 gram zwavel hebben, dan zal daarmee maximaal 44,8 gram ijzer kunnen reageren. Stel dat we echter maar 20 gram ijzer hebben, dan zal dat reageren met maximaal
\(\frac{20}{7}\cdot 4 g=\frac{80}{7} g\approx 11,43 g\)
zwavel. Er blijft dus een overmaat zwavel van ongeveer 14,17 gram over.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer