2 afstotende stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

2 afstotende stoffen

Goedendag

Mijn naam is Dirk 333 en ik ben nieuw op dit forum

Ik heb iets leuks uitgevonden, maar ik vraag mij toch nog iets af.

Misschien dat ik hier het antwoord krijg, hoop ik.

Mijn uitvinding is een speciaal olielampje, in dat lampje kunnen mensen een uitgeprinte foto (dus een kopietje ) of gewoon een foto doen, het wordt direct in de lampenolie gezet zonder bescherming, en toch tast de lampenolie de foto niet aan, ook na maanden niet.

Nu is mijn vraag, is hier misschien iemand die mij dit uit kan leggen, want met lampenolie maak je ook stickerresten schoon?? dat lost toch ook op.

En toch lost de lampenolie de uitgeprinte foto of afbeelding niet op ,hoe zit dat nu

Met vr gr

Dirk333

Berichten: 460

Re: 2 afstotende stoffen

Is de foto niet gecoat? Of wordt de foto afgeschermd? Aangezien het jouw uitvinding is kan je uitleggen hoe het lijstje eruit ziet?

Berichten: 4

Re: 2 afstotende stoffen

Hallo Druipertje, dank je voor je reactie, ik zal het uitleggen, het is een soort olielampje met een nek van 2.5 cm breed.

Door die nek kunnen de mensen een gekopieerde foto of afbeelding er in doen, dus hij gaat direct de lampenolie in

onbeschermd, er gebeurd niks met de inkt van de geprinte foto of afbeelding die blijft gewoonb zo,tot in de eeuwigheid, dus de inkt lost niet op,nu mijn vraag hoe kan dit nu

Met vr gr

Dirk333

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 2 afstotende stoffen

Oplosbaarheid van stoffen is een soort "magie": als de moleculen van een oplosmiddel en van een vaste stof elkaar graag mogen, dan kan de vaste stof in dat oplosmiddel oplossen.

Een heel sterk oplosmiddel is water. Heel veel vaste stoffen met de eigenschap die we "polair" noemen lossen daarin op. Maar "apolaire" stoffen lossen niet graag in water op.

Olie is eigenlijk geen geweldig magisch oplosmiddel, maar toevallig wel heel anders dan water: vooral "apolaire" stoffen willen er nogal eens in oplossen. Maar zeker niet alle apolaire stoffen!

Blijkbaar zijn jouw lijmresten wel op te lossen in die olie, maar de onderdelen van een foto niet. Als dat een foto uit een fotoprinter thuis is, dan zou dat betekenen dat die inkt niet in de olie oplost. Een foto van een fotowinkel heeft vaak bovenop de inkt nog een soort plastic beschermlaag, en die krijg je ook niet zomaar in olie opgelost.

Berichten: 4

Re: 2 afstotende stoffen

Hallo RWWH

Dank je wel voor je ophelderende antwoord, ik weet dus nu hoe het komt.

Ben blij dat dit forum bestaat met toch wel mensen erop die nog andere willen helpen.

Dat zie je zo vaak niet meer

Nogmaals alle mensen die de moeite hebben genomen om te antwoorden , heel erg bedankt

Met vr gr

Dirk333

Berichten: 12.262

Re: 2 afstotende stoffen

Het heeft meerdere mogelijkheden:

Een foto uit een inkjetprinter: De gebruikte inkt is de de regel wateroplosbaar, maar niet (goed) oplosbaar in apolair oplosmiddelen zoals lampenolie. Dit kan verklaren waarom de afbeelding gewoon op het papier blijft zitten, terwijl die bij een dagje in een glas water wel zou oplossen.

Een foto uit een laserprinter: hoewel de toner normaliter behoorlijk apolair is, zal deze niet oplossen: niet in water, en ook niet in olie. Dat komt omdat toner min of meer pigment in plastic is, en het in de laserprinter onder hoge temperatuur samensmelt waardoor een behoorlijk solid laag "plastic" op het papier terecht komt.

Met een foto afgedrukt door een fotoservice zal het iets vergelijkbaars zijn: Tegenwoordig worden die allemaal digitaal geprint, met iets dat je kunt vergelijken met de toner uit een laserprinter. Daarnaast worden ze mogelijk nog voorzien van een dunne transparante berschermlaag (die evt nog mat of glossy kan worden aangebracht ook).
Victory through technology

Reageer