[scheikunde] Scheikunde VWO - leek.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Scheikunde VWO - leek.

Beste lezers,

Onlangs ben ik gestart met het vak scheikunde voor het VWO, laatste jaar. Het is de bedoeling dat ik dit vak ga afronden binnen anderhalf jaar. Op school heb ik drie jaar lang scheikunde gehad, maar dit is al jaren geleden, en eigenlijk begin ik dus helemaal overnieuw met die onderwerp begonnen, en is er maar een klein beetje aan kennis blijven hangen. Ik heb een aantal topics gelezen op het forum, maar mijn kennis is te klein om hier nu al aan deel te nemen. Daarom graag jullie advies over het volgende:

Ik wil in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk informatie vergaren over scheikunde. Gelukkig is er veel te vinden op internet, en heb ik een aantal boeken tot mijn beschikking. Echter, is er zo veel te vinden, waardoor ik het moeilijk vind om te kiezen welke informatie daadwerkelijk verstandig is om mee te beginnen.

Wie o wie heeft goede tips, waar ik zou mee kunnen starten als leek, wat belangrijk is om als eerste te leren. (Documentaires, boeken, youtube-filmpjes etc.?)

Let wel: Ik ben nog een absolute leek op dit gebied.

Alvast hartelijk dank! :)

Liefs, Kim

Berichten: 12.262

Re: Scheikunde VWO - leek.

Ik zou toch kiezen voor een gangbare lesmethode: dus de leerboeken gebruiken die men op school ook gebruikt in de lagere jaren.

Dit is misschien niet de snelste manier om veel over scheikunde te leren, maar ik denk dat het wel de beste manier is om datgene over scheikunde te leren waarmee je uiteindelijk je vwo examen moet halen.

Probleem met andere bronnen van informatie kan ook zijn dat je uiteindelijk juist teveel leert. Examenvragen gaan uit van een bepaald nivo aan voorkennis. Als je daar ver voorbij zit zou je wel eens tegen "fouten" in opgaves en dergelijke kunnen aanlopen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Scheikunde VWO - leek.

Wellicht is het ook handig om naast een gangbaar lesboek over scheikunde vwo scheikunde samengevat aan te schaffen. Daarin staat de vwo-examenstof voor scheikunde systematisch vermeld. Op de linkerpagina staat de theorie en op de rechterpagina staan voorbeeldopgaven met uitwerkingen die de theorie toelichten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Scheikunde VWO - leek.

Benm schreef: za 01 feb 2014, 14:59
Ik zou toch kiezen voor een gangbare lesmethode:

..//..

Probleem met andere bronnen van informatie kan ook zijn dat je uiteindelijk juist teveel leert.

..//..
100% mee eens. Schaf jezelf een gangbare lesmethode vwo-scheikunde aan.

daarin komen alle kenis en vaardigheden langs die je in een school- en/of centraal examen getoetst moeten worden.

Voor het examen 2014 is dat hier beschreven.

http://www.examenblad.nl/examenstof/sch ... ei_vwo.pdf

vanaf de examens die in 2016 zullen worden afgenomen wordt dit licht anders, maar ik begrijp dat jouw plan is om in 2015 examen te doen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Scheikunde VWO - leek.

Benm schreef: za 01 feb 2014, 14:59
Ik zou toch kiezen voor een gangbare lesmethode: dus de leerboeken gebruiken die men op school ook gebruikt in de lagere jaren.

Dit is misschien niet de snelste manier om veel over scheikunde te leren, maar ik denk dat het wel de beste manier is om datgene over scheikunde te leren waarmee je uiteindelijk je vwo examen moet halen.

Probleem met andere bronnen van informatie kan ook zijn dat je uiteindelijk juist teveel leert. Examenvragen gaan uit van een bepaald nivo aan voorkennis. Als je daar ver voorbij zit zou je wel eens tegen "fouten" in opgaves en dergelijke kunnen aanlopen.
Dank je wel. Goede tip. Ik zal eens gaan rondneuzen welke studie boeken er in voorgaande jaren zijn gebruikt. :)
mathfreak schreef: za 01 feb 2014, 18:08
Wellicht is het ook handig om naast een gangbaar lesboek over scheikunde vwo scheikunde samengevat aan te schaffen. Daarin staat de vwo-examenstof voor scheikunde systematisch vermeld. Op de linkerpagina staat de theorie en op de rechterpagina staan voorbeeldopgaven met uitwerkingen die de theorie toelichten.
Deze heb ik. Echter, is de informatie voor mij nog iets te beperkt uitgewerkt. Ik heb helaas te weinig voorkennis om alles volledig te berijpen. Ik kan het natuurlijk in mijn hoofd stampen, maar ik wil het wel daadwerkelijk snappen.
Jan van de Velde schreef: za 01 feb 2014, 18:10
100% mee eens. Schaf jezelf een gangbare lesmethode vwo-scheikunde aan.

daarin komen alle kenis en vaardigheden langs die je in een school- en/of centraal examen getoetst moeten worden.

Voor het examen 2014 is dat hier beschreven.

http://www.examenbla...=/schei_vwo.pdf

vanaf de examens die in 2016 zullen worden afgenomen wordt dit licht anders, maar ik begrijp dat jouw plan is om in 2015 examen te doen?
Ja, dat klopt inderdaad. Ik heb in principe geen haast, en indien nodig kan ik het ook in 2016 doen, maar ik heb voor mezelf 2014 als doel. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Scheikunde VWO - leek.

Esula schreef: za 01 feb 2014, 18:16
Deze heb ik. Echter, is de informatie voor mij nog iets te beperkt uitgewerkt. Ik heb helaas te weinig voorkennis om alles volledig te berijpen. Ik kan het natuurlijk in mijn hoofd stampen, maar ik wil het wel daadwerkelijk snappen.
Bedoel je met "deze" die samenvatting, of de lesmethode? In die lesmethode mag niets te beperkt zijn uitgewerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Scheikunde VWO - leek.

En ik ga iets engs zeggen: Schaf jezelf een goede docent aan.

De ervaring leert mij dat iemand tegenover wie je deadlines stelt, het leren veel fijner maakt. En dat je die dan ook kan gebruiken als vraagbaak. En iemand die de nadrukken duidelijker legt.

Neem dus geen student, want die overziet het vaak niet.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Scheikunde VWO - leek.

Jan van de Velde schreef: za 01 feb 2014, 18:35
Bedoel je met "deze" die samenvatting, of de lesmethode?
Ik denk dat daarmee vwo scheikunde samengevat bedoeld wordt, die ik al noemde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer