[scheikunde] Gecombineerde reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Gecombineerde reacties

Is er een vaste volgorde voor scheikundige reacties.

Dus stel je hebt een bak met allerlei verschillende stoffen opgelost in water.

Sommige stoffen zullen samen neerslaan, andere reageren in een zuur base reactie en andere in een redoxreactie.

Hoe ga je te werk en waar begin je?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gecombineerde reacties

Volgens mij stel je jezelf een vraag die je in ieder geval "op school" nooit gaat tegenkomen. Als het iets te maken heeft met je school-scheikunde, vergeet hem dan beter.

En anders stel je hem verkeerd. Kom dan liever met het concrete vraagstuk waarmee je je geconfronteerd ziet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Gecombineerde reacties

Sorry voor de onduidelijkheid.

Als voorbeeld:

Stel je hebt een oplossing met:

Ag+(aq)

Cl- (aq)

I- (aq)

Fe2+ (aq)

Wat gebeurd er dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Gecombineerde reacties

Nou, ik denk dat ik je vraag begrijp. En ik ga er antwoord op geven alsof je de volgende vraag stelde:

"Als een oplossing van aangezuurd kaliumdichromaat gemend wordt met natriumwaterstofsulfiet, welke reactie treedt dan op?"

Nou biedt de scheikunde je enkele reactie-typen die je hebt geleerd, hoogstwaarschijnlijk in de volgende volgorde:
  1. Neerslagen
  2. Zuur-base
  3. RedOx
Welke moet je nou checken? Vaak is het af te leiden uit de stoffen, als er bijvoorbeeld geen zuren en basen zijn, maar anders kijk je eerst of er RedOx optreedt, zo ja, dan uitvoeren. Dan kijken of de overige stoffen nog z-b kunnen, Zo ja, laten verlopen. Dan kijken of de overige stoffen nog z-b kunnen. Zo ja, laten verlopen. Dan kijken of er ook nog neerslagen optreden. Zo ja, laten verlopen.

Meestal werkt deze volgorde wel en zorgt er vooral voor dat je niks over het hoofd ziet.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: Gecombineerde reacties

Wdeb schreef: za 01 feb 2014, 18:48
Nou, ik denk dat ik je vraag begrijp. En ik ga er antwoord op geven alsof je de volgende vraag stelde:

"Als een oplossing van aangezuurd kaliumdichromaat gemend wordt met natriumwaterstofsulfiet, welke reactie treedt dan op?"

Nou biedt de scheikunde je enkele reactie-typen die je hebt geleerd, hoogstwaarschijnlijk in de volgende volgorde:
  1. Neerslagen
  2. Zuur-base
  3. RedOx
Welke moet je nou checken? Vaak is het af te leiden uit de stoffen, als er bijvoorbeeld geen zuren en basen zijn, maar anders kijk je eerst of er RedOx optreedt, zo ja, dan uitvoeren. Dan kijken of de overige stoffen nog z-b kunnen, Zo ja, laten verlopen. Dan kijken of de overige stoffen nog z-b kunnen. Zo ja, laten verlopen. Dan kijken of er ook nog neerslagen optreden. Zo ja, laten verlopen.

Meestal werkt deze volgorde wel en zorgt er vooral voor dat je niks over het hoofd ziet.

Wdeb
Dank je wel, een dergelijke vraag had ik inderdaad in gedachte.

Betekent dit ook dat Redox "voorrang" heeft op neerslag?

Als er bv drie stoffen zijn waarvan stof A met B neerslaat, of met C reageert als redox????

(of komt dit nooit voor, lijkt me namelijk wel, maar kan zo snel niets bedenken)

En komt het ook voor dat 2 stoffen onderling zowel kunnen neerslaan danwel reageren als redox??

(ook daarvan kan ik geen voorbeeld bedenken, maar het lijkt me dat het voor kan komen als je ziet dat in Binas tabel 45 en 48 gelijke stoffen voorkomen)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Gecombineerde reacties

Ach, in de praktijk moet je er natuurlijk vanuit gaan dat alle voorgestelde reacties wel in bepaalde mate gebeuren. Maar zoals al eerder is aangegeven, komt dit zonder specifieke aanwijzing niet voor in de middelbare school. Wel dat na zuur/base of RedOx er nog een neerslag ontstaat.

RedOx en Zuurbase vinden ook gewoon plaats als het betreffende deeltje niet vrij in de oplossing, maar gebonden in een vaste stof is. Dus is het vormen van een neerslag geen redding voor het deeltje om geen RedOx aan te hoeven gaan.

Wel is het bijvoorbeeld nuttig in de vraag waarom er gaten in de neerslagtabel zitten. Neem bijvoorbeeld eens de stof ijzer(III)jodide. Waarom slaat die niet mooi neer? Of is gewoon goed oplosbaar?

Wdeb

PS. Jouw rijtje zijn allen reductoren of oxidatoren. Dus voor zuur-base hoef je niet te kijken.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer