aanstekerprobleempjes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

aanstekerprobleempjes

Ik rook, en gebruik dus aanstekers. Veelal van die wegwerpaanstekers met een doorzichtig gasreservoir.

Wat me aan die dingen opvalt is dat ze tegen hun levenseinde minder goed functioneren. Als er nog maar een paar millimeter vloeibaar gas onderin de tank staat brandt hij nauwelijks meer, tenzij je hem goed opwarmt in je hand, en dan nog is het vaak noodzakelijk om het beschermkapje er even af te peuteren en het palletje van de gasafstelling wat aan te passen zodat het verder open kan.

Maar ik denk toch correct als ik stel dat zolang er nog vloeibaar gas onderin dat reservoir zichtbaar is, hoe weinig ook, de druk boven die vloeistof toch constant zou moeten blijven, en mijn vlamhoogte toch ook?

Ik heb al aardig wat gegoogled naar de zuiverheid van dat (butaan)gas, en lees dan aardig wat consumentenklachten omtrent impurities en zo, maar nergens wat voor impurities. Pentaan?

Wat ik me daarbij ook afvraag, die dingen hebben allemaal een "wick".
aansteker.gif
aansteker.gif (51.17 KiB) 2810 keer bekeken
Voorzover ik van de buitenkant kan zien lijkt dat echter niet op een lont zoals in een benzine-aansteker, maar eerder gewoon een dun plastic rietje.

De eerstvolgende lege aansteker die ik in mijn handen krijg zal ik eens openzagen om te zien hoe dat er precies uitziet. :P

Nou zat ik te denken dat dat ding eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, tenzij het zou moeten voorkómen dat er vloeibaar gas in het kraantje stroomt als je een volle aansteker schuinhoudt. Ik stel me dan voor dat er boven het vloeistofoppervlak in dat dunne buisje (?), dwz tussen ergens halverwege het buisje en het gasklepje, áltijd gas aanwezig zal zijn, ook al zou je dat buisje aanvankelijk geheel met vloeibaar gas vullen. Iemand die weet of ik dit goed gok?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: aanstekerprobleempjes

Heb me ook altijd afgevraagd waar dat buisje precies voor dient. Het is iig niet nodig dat het onder de vloeistofspiegel staat om de aansteker te kunnen gebruiken: De aansteker werkt ook als hij zo ver leg is dat het plasticje niet meer onder de vloeistof staat, en werkt ook als je hem op zn zijkant houdt zodat het uit de voeistof steekt.

Het zou wel een soort beveiliging kunnen zijn die voorkomt dat de vloeistof eruit loopt als je de aansteker ondersteboven houdt en dan op het knopje drukt... als je dat doet komt het er gasvormig uit.

En waarom aanstekers minder goed werken als ze vrijwel leeg zijn: Ik denk dat het een kwestie van destillatie is. Het "gas" is een mengsel van propaan en butaan (en nog wat rommel). De dampdruk van propaan is lager dan die van butaan, waardoor het propaan bovenproportioneel verdampt. Wat overblijft is butaan en evt zwaardere alkanen, die een lagere dampdruk hebben met een lagere gas-flow tot gevolg.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aanstekerprobleempjes

Hmm, op een andere site noemen ze dat een dip"tube":

http://www.inpharmix...%20Lighter.html
aansteker2.GIF
aansteker2.GIF (137.29 KiB) 2839 keer bekeken
geen buisje dus?

een "poreus staafje" : filter??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: aanstekerprobleempjes

Klinkt best plausibel... eigenlijk heb ik nooit een aansteker open gemaakt om te zien hoe dat buisje er precies uit zit. Ik was in de veronderstelling dat het aan de onderkant een gaatje zou hebben, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Als dat niet zo is dan werkt het mogelijk als verdamper: gasvorming komt de brandstof er wel uit, maar vloeibaar gaat het er niet doorheen. Dat zou iig verklaren waarom er nooit vloeistof uit een aansteker komt, ook niet als je deze ondersteboven houdt zonder de vlam aan te steken. Bij bijv een navul-bus aanstekergas of blikje camping-gas gebeurd dat wel, en het is hetzelfde propaan/butaan mengsel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aanstekerprobleempjes

Benm schreef: ma 03 feb 2014, 02:11
hetzelfde propaan/butaan mengsel.
een mengsel als dat moet in een aansteker toch problemen opleveren? Dat het niet 100% zuiver is, alla, maar een (bewust) mengsel? Een busje aanstekergas dat ik in de schuur heb staan vermeldt op het etiket slechts "butane".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: aanstekerprobleempjes

Een mengsel kan je aanpassen om een gewenste druk bij een bepaalde temperatuur te krijgen. Overigens heb ik op navullingen gas zowel 'butane' als 'liquified petroleum gas' aangetroffen, wellicht was het eerste bedoeld voor wat warmere klimaten(?). Dat n-butaan met een kookpunt van ca 0 graden niet zo best werkt in winterse omstandigheden klinkt logisch. Isobutaan zou ook kunnen (kookpunt -11 zoiets), welke isomeer het is staat zelden op de verpakking.

Overigens zie je het ook in spuitbussen met bijv deodorant: Ingredienten butane, propane, ... en dan de werkzame delen. En ja, die bussen doen het minder goed naarmate ze leeg raken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aanstekerprobleempjes

Benm schreef: di 04 feb 2014, 13:29
Een mengsel kan je aanpassen om een gewenste druk bij een bepaalde temperatuur te krijgen.
Daar kan ik in meegaan indien je het gasmengsel bóven de vloeistof wil gebruiken om de vloeistof onder zekere druk te houden bij wisselende temperatuursomstandigheden zoals LPG tanks in auto's. ('s winters een mengsel met meer propaan). Daarbij gaat de vloeistof via een relatief dunne leiding naar een verdamper nabij de motor, zodat daar een redelijk constant mengsel zoals dat getankt wordt wordt verdampt en vervolgens verbrand. Zou in plaats daarvan het gasmengsel direct boven uit de tank worden afgetapt dan zou je 's winters hoofdzakelijk op het propaandeel uit de LPG rijden en een groot deel van de butaan onbenut in de brandstoftank achterblijven.

Maar dat lijkt bij aanstekers niet het geval: die lijken af te tappen uit het reservoir bóven de vloeistof. Tenzij dat vermaledijde buisje/filtertje een bijzondere dienst verricht
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: aanstekerprobleempjes

Tja, ik begin te vermoeden dat dat gekke buisje daar dus iets mee te maken heeft. Zolang dat onder de vloeistof staat haal je de vloeibare fase uit de aansteker (die dan verdampt bovenaan, waar het buisje bij atmosferische druk komt. Dat zou verklaren waarom de eerste 80/90 procent van het gas goed uit een aansteker komt, en het daarna langzamerhand steeds slechter werkt hoewel er duidelijk nog wel iets van gas in het reservoir zit.

Anderzijds zit dit mengsel ook in bijv blikjes campinggas, en daar tap je toch echt uit de gasfase. Ik ben geen campeerder, maar logica gebiedt dat zo'n toestelletje niet goed kan werken in een koude omgeving, zeker niet als het deels leeg is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aanstekerprobleempjes

Benm schreef: di 04 feb 2014, 18:19
Anderzijds zit dit mengsel ook in bijv blikjes campinggas, en daar tap je toch echt uit de gasfase.
nope, niet altijd een mengsel:

http://www.campingaz.com/Benelux/p-2678 ... z-gas.aspx


De Campingaz® R cilinders


- 100% butaan in constant hoge kwaliteit

- Aangeboden in 3 verschillende maten (0,4 kg, 1,8 kg, 2,75 kg)

..//..

De Campingaz® cartridges

- Verkrijgbaar als butaan en butaan / propaan mengsel


daar zit dus meer achter


Ik ben geen campeerder, maar logica gebiedt dat zo'n toestelletje niet goed kan werken in een koude omgeving, zeker niet als het deels leeg is.
Probleem in een koude omgeving is dat je gas aftapt, wat verdampingswarmte vraagt. Dit wordt aan de vloeistof onttrokken, en gebruik je bijvoorbeeld zo'n tankje in een winters koude schuur voor een soldeervlam, dan kun je aan de rijp op het tankje nauwkeurig het vloeistofniveau aflezen. Vrij vlot kun je ophouden met solderen omdat er nauwelijks meer gas verdampt en je vlam dus tot een zielig aanstekervlammetje verwordt. Hét probleem met butagas in een koude omgeving.

Als ons buisje/filtertje moet helpen bij verdamping van vloeistof is de vraag waarom ze dat dan niet 5 mm langer maken. Bij geen van de wegwerpaanstekers die ik hier heb liggen (een keur aan soorten en maten) gaat dat ding tot op de bodem.

Als beveiliging om te voorkomen dat gas in vloeibare vorm uitstroom kan ik me er wat bij voorstellen. Maar niet om een gelijkmatige afname van propaan en butaan uit een mengsel te garanderen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: aanstekerprobleempjes

Als zich op een gastankje een hoeveelheid rijp vormt kun je er vrij zeker van zijn dat de inhoud ervan geen (n-)butaan is, maar een mengsel dat deels uit propaan bestaat. Bij atmosferische druk is het kookpunt van butaan rond de 0 graden, onvoldoende koud om een laag ijs uit de lucht te vriezen.

Waarom ze in het ene soort campinggaz puur butaan gooien en in het andere een mengsel is me ook niet duidelijk - er zal vast een reden voor zijn, maar wat die dan is?

En dan het buisje: ik heb een navulbare aansteker waarbij het doorlopt tot bijna tegen het vulventiel aan (als je het ventiel indrukt zit het er pal tegenaan). Waarom het bij wegwerpaanstekers niet dieper doorloopt is me een raadsel. Wellicht is er een of andere praktische reden bij fabricage voor: Het lijkt altijd ergens tussen 0.5 en 1 cm vanaf de bodem te eindigen, ongeacht welke aansteker.

De lengte van het buisje zelf lijkt echter weer geen factor: als je een 'korte dikke' aansteker vergelijkt met een normale dat stopt dat buisje ongeveer even ver van de bodem (en is dus korter) terwijl er ongeveer dezelfde hoeveelheid gas in de aanstekers zit en ook de vlam vergelijkbaar is. Misschien iets om eens na te vragen bij een fabrikant van die dingen?
Victory through technology

Berichten: 242

Re: aanstekerprobleempjes

Als roker vond ik dit een zeer interessante discussie om te lezen, na zelf wat research gedaan te hebben kom ik tot de volgende conclusie:

De druk in een aansteker/gasfles/whatever is afhankelijk van het mengsel en niet van de inhoud. Butaan heeft een druk van 4 bar bij 30 graden en propaan een druk van 11 bar.

Butaan is iets goedkoper dan propaan.

Echter zoals reeds vermeld is butaan en een temperatuur rond het vriespunt geen succes terwijl

propaan nog wel blijft werken.

Nu lijkt het mij dat de verhoudingen van het mengsel door deze 3 factoren bepaald zijn.

Propaan zodat de aansteker in de winter blijft werken.

Butaan in de mix zodat de druk en prijs van het gas lager blijft.

De prijs van het mengsel is relatief simpel, hoe meer van het goedkope spul hoe beter voor de prijs per liter.

Druk speelt mee in het ontwerp van de aansteker, bij hoge druk moet de aansteker robuuster ontworpen worden wat meer productiekosten met zich meebrengt.

Maar toch kan het niet puur butaan omdat in dit land de temperatuur gerust onder 0 kan komen te liggen.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: aanstekerprobleempjes

http://www.mybicligh...cr-lighter-work

Wat weliswaar geen antwoord biedt op de vraag, maar het is wel een mooie animatie :-)

en misschien een nominatie voor de meest nutteloze app: http://www.mybiclighter.com/nl/mobile-application ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: aanstekerprobleempjes

king nero schreef: wo 05 feb 2014, 08:24
Wat weliswaar geen antwoord biedt op de vraag, maar het is wel een mooie animatie :-)
sterker nog, het lijkt erop alsof dit soort aansteker níet zo'n pijpje bevat.....

Althans, die laten ze in die anatomische ontleding niet zien.

Hmm, zullen we er een moeten gaan zoeken om open te zagen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: aanstekerprobleempjes

Ik wil er gerust één (of enkele...) doneren voor het goede doel...

Bij die BIC aanstekers is er wel een ventiel dat een constante brandstof (=gas- ?) toevoer verzekert, is dat onderdeel dan aanwezig bij die doorzichtige?

Berichten: 12.262

Re: aanstekerprobleempjes

Geen flauw idee eigenlijk - nu ik er even over denk zijn BIC aanstekers nooit transparant, of wel?

Als je een lege hebt liggen kun je even kijken of er zo'n wit staafje in zit.

In iedere andere transparante aansteker die ik ooit gezien heb zit het wel, maar het kan zijn dat BIC de uitzondering is en een ander mechaniek gebruikt.
Victory through technology

Reageer