[natuurkunde] versnelling/snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

versnelling/snelheid

ik kom niet uit de volgende opgaven:

een vliegtuig verhoogd zijn snelheid van 65m/s op t=0 tot 162m/s op t=10. welke afstand heeft het vliegtuig afgelegd tussen t=2s en t=6s?

Wat ik doe is A=ΔV/ΔT

ΔT=10-0-10s

ΔV-162-65=97m/s

A=97/10=9,7m/s2

hoe ga ik daarna te werk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: versnelling/snelheid

bereken de snelheid op t= 2 s en op t = 6 s

bereken nu de gemiddelde snelheid gedurende die 4 s

bereken dan de afgelegde weg gedurende die 4 s.

nb, de SI-symbolen van alle gebruikte grootheden hier (s, a, v, t) zijn kleine letters
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: versnelling/snelheid

Aanvulling: A is het SI-symbool voor oppervlakte, V is het SI-symbool voor volume en T is het SI-symbool voor graden Kelvin.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: versnelling/snelheid

merci, ben eruit.

maar volgende kom ik ook niet verder mee.

een trein van 75m lang versneld vanuit stilstand eenparig. wanneer de trein op 140m van beginpunt is passeert hij een persoon. op dat moment gaat de trein 25m/s. hoeveel m/s gaat de trein als de achterkant van de trein de persoon passeert?

gegevens:

X0=0m

x1=140m

x2=215m

v0=0m/2

v1=25m/s

t=x/v

t=5,6sec

a=25/5,6

a= 4,46m/s

nu heb ik dus de versnelling maar ik wil V weten wanneer x=215m is.

om dit te berekenen heb ik toch t nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: versnelling/snelheid

Je gebruikt t=s/v, maar die mag je alleen gebruiken wanneer je het over een constante snelheid hebt. Je zult eerst de gemiddelde snelheid moeten berekenen. In dit geval heb je een snelheid van 0 m/s en een afstand van 0 meter als beginpunt; 25 m/s en 140 meter afstand als 'eindpunt'. Kun je hier de gemiddelde snelheid berekenen?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: versnelling/snelheid

Volgens mij mag je t=x/v niet zomaar zeggen, want de snelheid verandert...

Maar dat leidt dan wel weet tot het inzicht dat v eenparig versneld is, dus je wel een gemiddelde v uit kan rekenen. En hieruit kan je uitrekenen hoe lang het eerste stuk duurde en dus de versnelling.

Dan is de rest ook koekie, volgens mij. Heb hem niet na gerekend, dat mag jij doen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer