Springen naar inhoud

Voeding, stuurspanning, stuurstroom en hulpstroom?

• Log in om te kunnen reageren

Thomas_550

Thomas_550

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2014 - 15:23

Beste wetenschappers (hoop dat ik jullie zo mag noemen),

kan iemand mij wat duidelijkheid geven over de termen voeding, stuurspanning, stuurstroom en hulpstroom en hoe deze betrekking hebben op elkaar? Voeding op zichzelf, dat begrijp ik dan weer wel maar hoe dat in verband staat met de andere drie, daar kom ik dan weer niet mee uit. Verbazingwekkend genoeg is er niks over te vinden op google of waar dan ook...

Alvast ontzettend bedankt.

PS: hoop dat ik mijn vraag in de juiste sectie heb gesteld... zo niet, alvast mijn excuses hiervoor.

Veranderd door Thomas_550, 03 februari 2014 - 15:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 februari 2014 - 16:52

Het hangt er een beetje vanaf in welke context deze termen gebruikt worden.
Grote motoren worden meestal niet rechttreeks met een handschakelaar aan en uit gezet, maar via een magneetschakelaar. De spanning waarmee de magneetschakelaar wordt bediend is vaak een andere dan de spanning waarop de motor draait. Die spanning wordt dan afgeleid van de hoofdspanning, b.v. via een transformator, en wordt de stuurspanning genoemd.

Dit is maar een voorbeeld. De termen stuurspannnig, stuurstroom en hulpspanning worden vaak door elkaar gebruikt, en kunnen dan ook hetzelfde betekenen.

Een ander, huiselijk voorbeeld, is een CV ketel. De pompmotor wordt direct gevoed uit de netspanning. Maar de gasklep wordt gevoed uit een transformator die meestal 24 volt levert. Aangezien dit circuit over de kamerthermostaat loopt is het te gevaarlijk om dat rechtstreeks uit het net te voeden. De 24 volt is dan de stuurspanning, of hulpspanning.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures