Springen naar inhoud

Samenvoeging HCl & NH3: basisch of zuur mileu

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2014 - 17:24

Hallo,

Mijn boek zegt dat als we uitgaan van stoichiometrische hoeveelheden van HCL & HN3, dan reageert het reactiemengsel zuur!
Metstoichiometrisch bedoelen ze waarschijnlijk dat alle HCl wegreageert met alle NH3, nietwaar?

Want als ik naar de Kb van NH3 kijk, dan is die groter dan de Ka van (de gevormde) NH4+, dus dat zou moeten betekenen dat er meer OH- gevormd wordt dan H3O+ dus een bassisch mileu. Dus als we niet stoichiometrisch zouden werken en we bv tweemaal meer (of meer) NH3 zouden hebben als HCl, dan zou de reactiemengsel een bassische mileu hebben?

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 februari 2014 - 17:49

Als NH3 met HCl in de molverhouding 1:1 reageert ontstaat er een oplossing 1:1 van NH4+ en Cl-.
Een oplossing dus van een zwak zuur. En daarvan is de pH<7.

Om van een mengsel van NH3 en NH4+ , een buffermengsel, de pH te bepalen maak je gebruik dan de evenwichtsvoorwaarde of je gebruikt de zogenaamde bufferformule.

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2014 - 18:23

Bedankt, Ik had niet eens gedacht aan de bufferformule! Maar dat is natuurlijk bij een overmaat van NH3 het geval! Dan zouden we een bassisch mileu kunnen bekomen.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures