Hoe ver 'plant' een droom vooruit?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

Hoe ver 'plant' een droom vooruit?

Beste forumleden.

Ik heb hier al het een en ander over dromen gelezen, maar nog niks wat met mijn vraag te maken heeft. Het gaat over het feit in hoeverre het einde van een droom vaststaat zodra deze begint. Ik zal het verduidelijken aan de hand van een droom. Gisternacht droomde ik, het begon niet bijzonder, ik zat met een aantal vrienden bij mij thuis te eten, enkele vrienden moesten nog komen. Op dat moment ging de bel, met de verwachting dat het een andere vriend was liep ik zeer ontspannen naar de deur. Bij het openen van de deur werd ik echter volledig verrast en bleek er een luguber figuur voor de deur te staan, die naar binnen wilde stormen. Bij het roepen van mijn vrienden kwam er geen geluid uit mijn keel, waarna ik wakker werd.

Niet de droom zelf, of de betekenis van deze droom fascineert me, maar wel de abrupte omslag. Ik had zelfs het idee dat ik een soort twilight zone zat, en min of meer doorhad dat ik droomde, tot dit moment. Het lugubere figuur voor de deur verraste me volledig. Dit deed bij mij de vraag opdoemen of deze afloop van de droom al gepland was toen de droom begon, of dat de droom zich tijdens een droom ontwikkelt. Duidelijker gezegd was toen ik met deze vrienden in de kamer zat al 'bepaald' dat er een luguber figuur ging aanbellen? Of sterker nog was toen er eenmaal aangebeld was al 'bekend' dat dit een luguber figuur was? Of ontwikkelt dit zich pas op dat moment? Met andere woorden, was het nadat er aangebeld was nog mogelijk dat er wel degelijk gewoon een vriend voor de deur zou staan?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Berichten: 12.262

Re: Hoe ver 'plant' een droom vooruit?

Misschien vind je wat antwoorden rond het onderwerp 'lucide dromen' - dromen waarover je zelf (enige) controle hebt en daarmee dus ook het verloop (of de afloop) kunt beinvloeden.

Of het bij een gewone droom 'vaststaat' is lastig te zeggen, maar het is iig wel zo dat door externe stimuli een droom kan veranderen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe ver 'plant' een droom vooruit?

Het antwoord is simpel: dat weten we niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer