Verwarmen opslagtank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Verwarmen opslagtank

Voor een nieuw te bouwen installatie ben ik bezig een proces op te stellen waarbij ingezamelde afvalvetten worden bewerkt zodat deze bruikbaar worden gemaakt als grondstof voor BioDiesel.

Het verloop van het proces heb ik al volledig in beeld echter loop ik vast op de eerste en belangrijkste stap in het geheel.

Het afvalvet wordt in een opslagtank gepompt met een inhoud van 30.000 liter.

De bedoeling is om de massa te verwarmen tot een temperatuur van circa 90 graden waarna het verder bewerkt kan worden.

Het grote probleem is nu dat ik geen goede oplossing kan vinden om de inhoud van de tank te verwarmen tot die 90 graden.

Ik wil graag gebruik maken van een lagedruk stoomketel met een capaciteit van 500 kg stoom per uur. In eerste instantie had ik gedacht aan een verwarmingsspiraal van 50 meter DN50 in de onderkant van de opslagtank. Echter na berekeningen van de leverancier van de stoomketel zou de oppervlakte van de spiraal te klein zijn voor een goede warmte overdracht. Een grotere spiraal is geen optie, evenals het gebruik van een hogedruk stoomketel.

Ik zit nu te denken aan het gebruik van een warmte wisselaar waarbij we het medium middels een draaizuigerpomp uit de onderkant van de opslagtank pompen en daarna door de wisselaar sturen.

Vraag is nu of dit gaat werken, hoe groot de wisselaar moet worden en hoe groot de doorstroomsnelheid dient te zijn.

Dubbelwandige tank is uit praktisch en economisch oogpunt ook geen alternatief.

Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover...

Reageer