Een vraag over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Een vraag over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg

Hallo beste mensen!,

Ik moet voor een Natuurkunde opdracht voor school de volgende twee vragen beantwoorden waar ik zelf niet echt uit kom:
  1. De typische afmeting van een waterstofatoom in de grondtoestand (Y100) kunnen we gelijk nemen aan de 1e Bohrstraal (r0 = 5,3 10-11 m).
  • Wat is dan de onzekerheid Dx in de positie van het elektron?
  • Wat is de bijbehorende onzekerheid Dp in de impuls van het elektron?
Zou iemand evt een voorbeeldberekening erbij kunnen zetten?

Alvast super bedankt!

Met vriendelijke groet,

Tim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Een vraag over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg

We zijn hier geen huiswerkmachine. Laat eerst zien wat het boek ervan zegt, wat je al geprobeerd hebt en waar je nou precies tegenaan loopt.

Berichten: 3

Re: Een vraag over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg

Dat begrijp ik.

Dat was ook niet mijn insteek, ik begrijp over het algemeen vrij weinig van hoe zoiets te berekenen. De formule die gegeven wordt is Dp*Dx => h/2pi. Alleen heeft deze formule weinig te maken met de bohrstraal. Ook heb ik twee onbekenden in deze formule als ik Dx zou willen uitrekenen of Dp zou willen uitrekenen.

Excuus als het leek alsof ik u mijn huiswerk wilde laten doen! Had het anders mogen formuleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Een vraag over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg

timh1992 schreef: di 04 feb 2014, 14:58
Alleen heeft deze formule weinig te maken met de bohrstraal.


De Bohrstraal geeft de straal van de regio waar we de hoogste kans hebben het elektron aan te treffen: ergens binnen die straal. Dat begint al onzeker te klinken in termen van plaats ;)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Een vraag over de onzekerheidsrelatie van Heisenberg

Ok, ik denk dat ik het qua positie nu begrijp. Ik vind de formule die ze geven verwarrend.

Thx voor het antwoord!

Reageer