gegevens verschillende soorte biopolymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

gegevens verschillende soorte biopolymeren

Goedemiddag allemaal

Ik zit momenteel op stage in L'ESIReims, (Universteit voor ind. ingenieur Verpakkingstechnologie) en heb een stageopdracht gekozen in het domein bioplymeren, en dan specifiek de diegene die biodegradeerbaar zijn.

Ik ben hiervoor op zoek naar correcte informatie/ eigenschappen/ karakteristieken van bepaalde biopolymeren namelijk zetmeel, PLA, PHA (PHB-PHBV) en PCL (PEA -PBSA -PBAT).

Ik ben op dit moment bezig met het co-extruderen van een strach(zetmeel) en PLA, om het dan erna te testen op biodegradeerbaarheid(CO2 afgifte) maar zou graag nog een extra biopolymeer uit bovenstaande lijst toevoegen waardoor mijn "buffermateriaal" beter tegen water beschermd is(en waar ik dan achteraf de biodegradeerbaarheid mee vgl met/zonder 3de materiaal toegevoegd)

Maw voornamelijk de waardes van waterpermeabiliteit ben ik naar op zoek.. Na al een dag gezocht te hebben vind ik hier heel weinig van terug op internet en bibliotheken, misschien heeft iemand hier wel een idee waar ik deze waardes kan opvragen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: gegevens verschillende soorte biopolymeren

biodegradeerbaarheid heeft niet alleen te maken met welk type polymeer je gebruikt, maar ook heel erg met bijvoorbeeld ketenlengtes en aantal vertakking. laag moleculair PLA met een hoop vertakking is bijvoorbeeld gevoeliger voor water, terwijl hoog moleculair PLA zonder vertakking gebruikt kan worden als "non-biodegradable biopolymer"

ik neem aan dat je via de universiteit toegang hebt tot tijdschriften? zoek bijvoorbeeld naar "review biodegradable biopolymers" komt geheid heel veel uit. verder gebeurt er ook veel onderzoek in het blenden van polymeren, en ook naar waterpermeabiliteit. kwestie van de juiste zoektermen gebruiken tijdens de literatuurstudie.

bovendien is een literatuurstudie natuurlijk nooit in 1 dag af ;-) als tip kan ik je meegeven om naar reviews te zoeken, en van daaruit verder zoeken.

succes, en laat het weten als je ergens nog meer informatie over wilt

Reageer