[natuurkunde] Natuurkunde P.O. speedwobble

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Natuurkunde P.O. speedwobble

Wij moeten binnenkort aan een P.O. beginnen bij Natuurkunde. Nu hadden wij het idee omdat wij beide geïnteresseerd zijn in longboarden het daar over te doen. Wij hebben geprobeerd verschillende onderwerpen te introduceren, een groot probleem bij longboarden is de speedwobble(resonantie) en wilden hieraan gaan meten. Het probleem is dat wij verplicht een meetreeks moeten hebben en er aan een speedwobble in praktijk weinig valt te meten, we hebben Afbeelding proberen te gebruiken en kunnen hierbij wel veel gaan rekenen door bijvoorbeeld de eigenfrequentie te berekenen bij verschillende constanten en dan kijken wat de eigenfrequentie is ten opzichte van de frequenties tijdens het rijden. Zo de beste kunnen opstellen(de minste resonantiekans) en dan de massa's en constanten variabel maken en kijken welke massa en constante je moet hebben om de f dan gelijk te houden. Dan alsnog is er niet een standaard wegdekfrequentie en is elke rit anders omdat iemand er op moet rijden en dus nooit precies dezelfde route kan begaan. Het lijkt ons heel leuk om hier toch iets uit te halen en een meetreeks te kunnen maken. We willen vragen of jullie ons willen helpen of misschien een ander onderwerp te introduceren met betrekking tot longboarden.

mvg,

BW1996

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natuurkunde P.O. speedwobble

Ik heb geen idee wat ik me bij een "speedwobble" moet voorstellen, maar jullie komen hier af met een formule voor een massa-veersysteem. Leg eens uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Natuurkunde P.O. speedwobble

Speedwobble = een vorm van "shimmy".

Ik heb er mijn bijnaam aan te danken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Natuurkunde P.O. speedwobble

Jan van de Velde schreef: wo 05 feb 2014, 17:00
Ik heb geen idee wat ik me bij een "speedwobble" moet voorstellen
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Speedwobble
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Natuurkunde P.O. speedwobble

Een longboard heeft tussen zijn trucks een veersysteem deze kan worden aangespannen zodat de trucks minder los staan en er meer kracht nodig is om bochten te maken /te sturen als deze veer wordt aangespannen veranderd de veerconstante en die staat in verhouden met de massa van het board zo kan de goede eigenfrequentie worden berekent die het minst een speedwobble veroorzaak zie mathfreak zijn post of zoek op youtube een filmpje over longboarden speedwobble

Shimmy? Hmm die term ken ik niet ik zal het even opzoeken bedankt alvast!

Niemand een idee over iets wat je met mechanica kan doen iets leuks met het onderwerp longboarden waarin een meetreeks zit?

Re: Natuurkunde P.O. speedwobble

Uiteindelijk hebben wij gekozen voor longboarden bij een afdaling en dan met betrekking tot mechanica, we willen berekenen wat totale energie aan weerstand is bij een afdaling door eerst een berekening te doen zonder betrekking van weerstand en daarna de in praktijk gemeten resultaten daarnaast te zetten om het verlies van energie te waarnemen en met dit energie verlies gaan rekenen hoeveel van die weerstand luchtweerstand is en hoeveel rolweerstand en dan de weerstanden uit te zetten tegen een afhankelijke variabele alleen nu willen wij weten hoe we dit gaan doen we kunnen een xt-diagram maken van de afdaling deze afleiden en een vt-diagram maken en we hebben het totale verlies aan energie van de afdaling maar hoe maken we hiervan een goede diagram waarin de weerstanden zijn uitgezet tegen een andere waarde?

Reageer