[scheikunde] Een ester zuiveren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

Re: Een ester zuiveren

Dus ik zit even te googelen op Dean Stark apparaat.

Als je dit gebruikt heb je dus geen ethanol en propaanzuur meer over (ervan uitgaande dat je heel nauwkeurig hebt gewerkt met het toevoegen) omdat deze in een verhouding van 1:1 met elkaar hebben gereageerd.

(Het plaatje van wikipedia)

In het rechtse kolfje komt dus de azeotroop van water.

In het linkse kolfje blijft dan alleen je ester over?

Heb je in deze opstelling een katalysator nodig?

En is een 'roervlo' net zoiets als een kooksteentje?

Berichten: 12.262

Re: Een ester zuiveren

xNatasjax schreef: do 06 feb 2014, 22:46
Als je dit gebruikt heb je dus geen ethanol en propaanzuur meer over (ervan uitgaande dat je heel nauwkeurig hebt gewerkt met het toevoegen) omdat deze in een verhouding van 1:1 met elkaar hebben gereageerd.


Iets zo exact afmeten lukt nooit, en bovendien is het ook maar de vraag of de reactie volledig afloopt naar het product. Kostentechnisch zul je dit met een kleine overmaat ethanol doen in de praktijk, maar daar komt je wel weer vanaf.
Victory through technology

Berichten: 14

Re: Een ester zuiveren

Nee ik begrijp dat dat niet lukt.

Alleen de azeotroop van water kookt bij 84 graden, terwijl ethanol al eerder kookt?

Hoe kun je dan het water eruitkoken zonder de ethanol uit je mengsel te koken. (Met zo'n Dean Stark apparaat dus)

Berichten: 493

Re: Een ester zuiveren

Je zou dan bv een ester kunnen maken mbv butanol en butaanzuur.

De hoeveelheden alcohol en zuur afwegen. Ipv een pipet.

Omdat je water uit het reactie mengsel haalt, ligt dit evenwicht naar rechts.

Haal je het water er niet uit, dan wordt er nauwelijks een ester gevormd.

Je gebruikt een heel klein beetje zwavelzuur als katalysator. Niet te veel, want dan

gaat je alcohol of het zuur verkolen.

Geeft een bruine kleur in je mengsel van alcohol en zuur.

Of indien je met ethanol verder gaat. Zul je moeten kijken of er een ander

oplosmiddel is dan tolueen. Welke met water een azeotroop vormt met een nog lager

kookpunt. Dit is bv te vinden in Handbook of Chemistry and Physics.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Een ester zuiveren

Ik vond hier

(AZEOTROPIC DATA—II; HORSLEY, L., et al.;Advances in Chemistry; American Chemical Society: Washington, DC, 1973)

dat ethylpropanoaat en water ook een azeotroop vormen. Het zou ook zomaar kunnen dat water, ethanol en ethylpropanoaat een zogenaamde ternaire azeotroop vormen met een nog lager kookpunt.

Ik zie er het nut niet zo van in om iets aan de opstelling te veranderen of zelfs andere syntheses te proberen. Wat belangrijker is, is om na te gaan wat er precies is opgevangen, en hoe je de ester zou kunnen scheiden van de rest van de componenten kan scheiden.

De ester en water mengen niet, dus dat gedeelte is alvast makkelijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer