afstandmeting mbv sensor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

afstandmeting mbv sensor

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wat hulp op te doen voor een "simpele" toepassing.

In mijn werk moet ik vaak kleine hoogtes meten (0 tot 60mm) en daardoor ben ik op het idee gekomen dit te doen mbv ultrasone sensors.

Na wat speur werk op het net ben ik ervan overtuigd dat dit op vrij eenvoudige manier te doen is mbv die ultrasone sensors.

Er zijn kleine sensoren met een resolutie van 0,1 mm beschikbaar en ook kleine lcd displays. De sensoren heb ik begrepen geven bij verschillende afstanden een uitgangs-spanning of voltage af.

Daar ik een soort van handzaam apparaatje will bouwen zou het geheel op batterijstroom moeten werken.

Het probleem zit er nu in hoe ik die uitgangs-spanning of voltage van de sensor omzet in een weergave op het lcd schermpje.

Dat zou dan het resultaat van de sensorafstand tot 0-punt minus de gemeten afstand moeten zijn.

Ik hoop dat ik mijn idee een beetje duidelijk kon maken

Wie zou me hierbij verder kunnen helpen???

Bij voorbaat dank,

Peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: afstandmeting mbv sensor

Als je afstanden tot 60 mm met een resolutie van 0,1 mm wilt meten en de afgegeven spanning is evenredig met de afstand, dan kan je mogelijk met een goedkope digitale multimeter af, die zijn voor minder dan 10 Euro bij Conrad te kopen.

Wil je een nauwkeuriger inbouw voltmeter (+/- 0,5%) , dan kan je daar ook terecht. Bijvoorbeeld deze voor 15 euro. Gevoeligheid +/- 199,9 mV. afmetingen 48 bij 24 mm, voeding 9 volts batterij, stroomverbruik 2 mA.

Eventueel stel je met een eenvoudige spanningsdeler van twee precisieweerstandjes de resolutie in op 1 mV per mm, zodat je direct met een resolutie van 0,1 mm afstanden tot 20 cm kan meten. Voorwaarde is dan wel dat die sensor lineair is en minimaal 10 mV per centimeter afgeeft.

Welke sensor had je in gedachten?

Berichten: 4

Re: afstandmeting mbv sensor

Hi Michel,

Dank voor je reactie!

Ik denk dat je al begrepen hebt dat ik geen electro-technicus ben. Ik werk op dit moment in China en omdat ik de afgelopen tien dagen vrij had ivm met Chinees Nieuwjaar had ik de tijd wat na te denken over mijn idee.

Het blijkt echter allemaal niet zo gemakkeijk te zijn en de sensoren die ik vind zijn bij nader inzien gewoon peperduur.

Ik zoek dan ook een "makkelijkere" oplossing. Misshien wel met infrarood. Omdat het allemaal handzaam zou moeten zijn en ik niet met een joekel van een apparaat wil gaan rondlopen, denk ik dat IRmisschien beter is.

Misschien heb jij daar een idee over?

Het lcd schermpje is al een prima voorbeeld van jou. Heb jij misschien een idee voor een sensor, die zeg maar om te beginnen, de afstand gewoon met een resolutie van 1 mm zou kunnen weergeven op zo'n schermpje?

Zonder al teveel poespas, mss zelfs met alleen een spanningsdeler zoals je al voorstelde?

Thx upfront,

Peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: afstandmeting mbv sensor

Dan zou een laser afstandsmeter meer geschikt zijn, deze zijn ruim te koop: klik

Maar die zijn geen van alle geschikt voor de zeer korte afstanden die jij noemt, en zo'n ding zelf bouwen is erg complex. Er zijn wel industriële meters verkrijgbaar klik, maar dan moet er nog een RS422 interface naar een computer gelegd worden voor de uitlezing. Bovendien zijn ze stinkend duur.

Berichten: 12.262

Re: afstandmeting mbv sensor

Afstanden meten met de returns van laserpulsen werkt goed, maar het is niet extreem nauwkeurig.

Resoluties van een centimeter oid zijn best haalbaar, maar kleiner dan dat zal moeiljk worden. Feitelijk meet je gewoon hoe lang licht erover doet om te weerkaatsen. Bij een resolutie van een meter is dat een aangename 300 MHz, maar bij een milimeter precisie heb je het over signalen van 300 GHz.

Dusdanig snelle electronica is er niet, maar met wat trucs is dat ook niet per se nodig. Vermoeddelijk is dat de reden dat zulke sensoren prijzig zijn - voor dergelijke frequentie heb je bijzondere apparatuur en met name constructietechnieken nodig.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: afstandmeting mbv sensor

Hallo allemaal,

Op mijn zoektocht naar een sensor ben ik inmiddels in contact met een firma die me daar perfect in ondersteund.

en bereid is samen met mij de toepassing die ik in gedacten heb te ontwikkelen.

Ik heb wel op mijn zoektocht een mooie module met sensor gevonden die denk ik voor vele mensen een uitkomst biedt en bovendien betaalbaar is.

http://dypsensor.en.alibaba.com/product ... odule.html

Als ik er met mijn eigen toepassing uit ben, zal ik zeker het resultaat posten.

Dank voor jullie hulp zover.

Peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: afstandmeting mbv sensor

Je bent bekend met de beperkingen van deze zeer goedkope sensor?

Minimale afstand 2 cm, maximale 500 cm

Resolutie +/- 1 cm

De resolutie is dus een factor 100 lager je in jouw openingspost vroeg, en lijkt mij het ding onbruikbaar te maken voor het doel dat je formuleerde.

Berichten: 4

Re: afstandmeting mbv sensor

Hi Michel,

Mss was ik niet erg duidelijk in mijn vorige post. De goedkope ultrasone sensor voldoet inderdaad helemaal niet aan de door mij gestelde eisen en haalt bij lange na niet de gevraagde resolutie van 0.1 mm.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik met een firma in contact ben gekomen die mijn toepassing met een iets lagere resolutie van 0,2 mm kon leveren. Deze firma stelde me een laser sensor voor met een converter module, die echter in afmetingen eigenlijk te groot was.

Naar aanleiding daarvan namen ze contact met me op en gaan proberen de module kleiner te maken door de vorm ervan te veranderen. Te meer omdat ze denken dat het een erg levensvatbaar idee is.

Het geheel is inderdaad duur trouwens en inmiddels ben ik begonnen in mijn vakgebied wat mensen te benaderen en te peilen of er meer interessenten voor te vinden zijn.

De goedkope sensor met module die ik hier in China (waar ik werk) vond, was alleen maar een tipje voor mensen die naar een soortgelijk idee op zoek zijn. Ik las op mij zoektocht veel over hobbymensen die robots bouwen en dacht dat ik er mss iemand een plezier mee zou kunnen doen.

Zo gauw ik mijn eigen toepassing gerealiseerd heb zal ik de uitslag hier ook posten samen met de werking en de de "test"resultaten .

Greetz,

Peter

Reageer