Springen naar inhoud

regressie

• Log in om te kunnen reageren

Chromosoompje

Chromosoompje

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2014 - 11:21

Hallo,

ik heb verschillende competitie-experimenten uitgevoerd tussen twee planten, waar 2 plantensoorten gegroeid worden met verschillende initiële densiteiten. Aan het eind van elk experiment wordt de biomassa gewogen van elke soort en hieruit de groei berekend (RGR).
Meestal voer ik dan multipele regressie uit van het type:
RGR= a + bx + cy
waar RGR de berekende groei is, x de initiele densiteit van soort 1, y van soort 2.
Ik heb enkel met dit soort regressies gewerkt.

Nu fit dit model mijn data niet goed en heb ik dit model gelezen in een artikel:
Ax= Xt r (1 + c (X + β Yt))-b
waar Ax de biomassa van soort X is, Xt en Yt de initiële densiteit van soort X en Y respectievelijk. r= groei van de populatie, b= vorm van respons op competitie.
Dit is wat gelijkaardig, en het is misschien een domme vraag, maar hoe krijg je dit met een programma als SPSS of Statistica berekend?
Ik bedoel een model van dit type? Hoe voer je dat in? Hoe krijg je al die onbekenden?
zoals al gezegd ik heb enkele met de versie hierboven gewerkt.

Ik hoop dat ik wat duidelijk ben.

Alvast bedankt voor de hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2014 - 16:00

welke parameters moeten er dan precies gefit worden?
This is weird as hell. I approve.

Chromosoompje

Chromosoompje

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2014 - 09:05

de bedoeling zou zijn om dus de biomassa aan het eind van elk experiment uit te drukken in functie van de initiële densiteit van beide soorten.
maar in plaats van :
Biomassa= a + bx + cy, waar x en y de initiële densiteiten van de soorten zijn, zou het volgens het model: Ax= Xt r (1 + c (X + β Yt))-b moeten zijn.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2014 - 16:58

ja, maar het was me niet duidelijk welke van die symbolen te fitten parameters voorstellen
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures