Springen naar inhoud

scheikunde practicum colorimetrie

• Log in om te kunnen reageren

Danahn

Danahn

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2014 - 11:34

Hallo,

wij hebben een practicum gedaan en moeten er nu een verslag van maken.

Het doel van de proef is het bepalen van het aantal mg N dat het oorspronkelijke monster per liter bevatte.
Het Nesslerreagens wordt toegevoegd aan de oplossing omdat ammoniumionen van zichzelf geen kleur hebben. Door het toevoegen van het Nesslerreagens worden de kleurloze NH4+-ionen omgezet in complexe ionen. Deze complexe ionen hebben een kleur. De kleurintensiteit, oftewel de hoeveelheid doorgelaten licht, is een maat voor de concentratie NH4+. Deze hoeveelheid doorgelaten licht wordt bepaald met behulp van een spectrofotometer.

Nu is er een vraag in het verslag waar ik niet uit kom:

'Leg, aan de hand van de kleur van je oplossingen, uit welk energiegebied (in J!) de door jou gebruikte oplossingen absorberen. Gebruik binas tabel 7.'

De kleur van de oplossingen ligt tussen oranje en rood in. Maar ik begrijp niet welk gegeven ik uit binas tabel 7 kan halen. Heeft iemand toevallig enig idee?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2139 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 februari 2014 - 14:14

Bij welke golflengte heb je de absorbtie gemeten? En hoe reken je golflengte om in energie?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures