Dubbele-spleet experiment met waarnemer (2)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 59

Dubbele-spleet experiment met waarnemer (2)

Tweede vraag

Ik denk dat het elektronen kanon is afgesteld om elektronen af te vuren zodat ze in de buurt van de dubbele spleet komen. Er wordt dan dus een heel vlak bestreken, waar de dubbele spleet toevallig onderdeel van is. Dan zal zich daarachter een mooi interferentie patroon ontvouwen.

Maar wanneer ik nu eens de elektronen precies in de richting van de rechtse spleet zou (kunnen) afvuren? In dat geval weet ik 100% zeker dat alle elektronen in de buurt van de rechtse spleet uitkomen, en dus dat ze alleen maar door de rechtse spleet kunnen gaan. Dat is dus hetzelfde als een waarnemer bij de bron neerzetten... Zie ik dan nog steeds een interferentie patroon?

Ik denk het niet, maar ik weet het niet zeker.
Je kunt het wel proberen te maken, maar het wordt nooit meer hetzelfde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Dubbele-spleet experiment met waarnemer (2)

Nee, dan zie je geen interferentiepatroon.

Als je de elektronen zo precies kunt afvuren dat ze (vrijwel) onmogelijk door de linker spleet kunnen gaan, dan komt het er eigenlijk op neer dat de linker spleet er helemaal niet is.

Alternatief kun je ook het elektronenkanon hetzelfde laten, maar één van de twee spleten verder weg zetten. Als je de linker spleet bijvoorbeeld een kilometer verder naar links zet zal hij geen invloed meer hebben op het experiment, en is het dus eigenlijk een één-spleet-experiment geworden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer