Dubbele-spleet experiment met waarnemer (3)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 59

Dubbele-spleet experiment met waarnemer (3)

Derde vraag

We hebben weer gewoon een waaier van elektronen dat op de dubbele spleet wordt afgevuurd, zodat zich erachter een interferentie patroon laat zien.

Nu plaatsen we een apparaat (waarnemer) bij de rechtse spleet. Dit apparaat meet dus alleen wanneer er een elektron door de rechtse spleet gaat. Van alle andere elektronen weet hij niet waar ze uitkomen. Misschien gaan ze door de linkse spleet, en misschien landen ze op de plaat waar de spleten in zitten. Zie ik op dat moment een interferentiepatroon of niet?

Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Wanneer de elektronen de rechtse spleet passeren wordt dit gezien. Dan krijg je dus een verzameling elektronen achter de rechtse spleet. Maar wat er met de andere elektronen gebeurt weet ik niet. Of ze de linkse spleet passeren ook niet.

Indien je geen interferentiepatroon krijgt, krijg je dit dan wel weer wanneer je drie spleten maakt, en bij één spleet ons apparaat plaatst?
Je kunt het wel proberen te maken, maar het wordt nooit meer hetzelfde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Dubbele-spleet experiment met waarnemer (3)

Camiel Wijffels schreef: vr 07 feb 2014, 18:09
Nu plaatsen we een apparaat (waarnemer) bij de rechtse spleet. Dit apparaat meet dus alleen wanneer er een elektron door de rechtse spleet gaat. Van alle andere elektronen weet hij niet waar ze uitkomen. Misschien gaan ze door de linkse spleet, en misschien landen ze op de plaat waar de spleten in zitten. Zie ik op dat moment een interferentiepatroon of niet?
Nee, je ziet geen interferentie patroon. Het interferentie patroon zou alleen plaatsvinden als de elektron-golf door beide spleten heen gaat en dus achter de spleten met zichzelf kan interfereren.

De waarnemer naast de spleet zal er echter voor zorgen dat de golffunctie vervalt op het moment dat ze de waarnemer passeert. De golf kan dus nooit door beide spleten tegelijk gaan en dus ook niet interfereren.
Camiel Wijffels schreef: vr 07 feb 2014, 18:09
Indien je geen interferentiepatroon krijgt, krijg je dit dan wel weer wanneer je drie spleten maakt, en bij één spleet ons apparaat plaatst?
Ja, dan krijg je wel een interferentie patroon, omdat de golf door beide onbewaakte spleten tegelijk kan gaan.

Waarschijnlijk zal het patroon ditmaal wel wat zwakker zijn omdat ze verstoord wordt door de elektronen die door de bewaakte spleet gaan en gelijkmatig over het achterliggende scherm verdeeld zullen worden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Dubbele-spleet experiment met waarnemer (3)

Ook (2) en (3) duidelijk. Voor nu geen vragen meer op dit vlak.
Je kunt het wel proberen te maken, maar het wordt nooit meer hetzelfde

Reageer