LC Ladder

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

LC Ladder

Beste mede techniekers,

Ik wil een model opstellen voor warm water dat doorheen een koude leiding zal stromen.

Ik weet dat in de warmtetransportleer analogieën gemaakt kunnen worden met de electriciteitsleer. Ik zou de koperen leiding kunnen bekijken als een capaciteit. Enkel bestaat er geen warmteleer-equivalent voor de spoel. Maar werkt een spoel niet als een type 'tijdsvertraging'?

Er zal in dit proces een tijdsvertraging optreden doordat:

-het koude water uit de leiding moet verdwijnen

-het warme water de leiding zal opwarmen en dus kouder uit de kraan komt.

Als ik nu de leiding in N stukjes kap , krijg ik N condensatoren.

De spoelen die ze verbinden zorgt voor een vertraging van de stroom.

Zie hiervoor de afbeelding.

Ik heb liggen spelen met volgende java-applet: http://www.falstad.com/circuit/

Je kan de zip downloaden. Er zitten erg veel modellen in. Ik heb daar dan het bestandje 'besselbutter' gevonden. Ik begrijp niet waarom de file zo heet, want een bessel-filter lijkt me toch een andere opbouw te hebben. Je kan in de applet allerlei zaken wijzigen. Zo kan je de 'input' veranderen naar DC en zo een staprespons aanleggen.

Nu komt m'n vraag: Ik wil weten of ik hier een kritisch gedempt systeem van kan maken. Je kan immers geen 'overshoot' hebben in de warmteleer.
Bijlagen
LC_ladder_circuit.svg.png
LC_ladder_circuit.svg.png (248.32 KiB) 264 keer bekeken

Berichten: 2

Re: LC Ladder

Blijkbaar lukt het wel om de grafiek stabiel te maken door met de condensatoren in serie een weerstand te plaatsen. De vorm van de grafiek lijkt goed te zitten. Nu moet ik enkel nog de juiste waarden vinden.voor spoelen/condensatoren/weerstanden...

Reageer