Erfelijk epigenetisch belast

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Erfelijk epigenetisch belast

Anders dan zoogdieren zijn planten wél prima in staat om epigenetische factoren door te geven aan hun nageslacht. Daarmee kan een belangrijk genetisch dogma de kliko in, suggereren onderzoekers.


“Het lijkt wel zeker dat de leerboeken plantengenetica herzien moeten worden”, aldus laatste auteur Frank Johannes.


Zoals het woord al zegt zitten zulke epigenetische aanpassingen niet ín de genen, maar er óp. De bekendste is de methylering van cytosine, een van de vier bouwstenen van DNA. Die methylering wordt beïnvloed door omgevingsfactoren. Het desbetreffende gen wordt er gewoonlijk door uitgeschakeld, wat het organisme beter opgewassen laat zijn tegen die omgevingsfactoren. Het gebeurt bij alle organismen maar zeker bij zoogdieren lijkt elk embryo met een schone lei te beginnen.


Frank Johannes en collega’s van het Groningen Bioinformatics Centre (GBiC) hebben nu aangetoond dat dat laatste bij planten niet gebeurt. Ze bouwen voort op het werk van Franse collega’s, die genetisch volledig identieke Arabidopsis-plantjes kweekten onder verschillende omstandigheden. In de praktijk levert dat duidelijk verschillende plantjes op, en die verschillen worden inderdaad doorgegeven aan volgende generaties.


In Groningen zijn ze er nu in geslaagd om die verschillen te koppelen aan epigenetische veranderingen op bepaalde gedeeltes van het DNA. Daarvoor gingen ze op zoek naar ‘quantitative trait loci’ (QTL’s), een benadering die gewoonlijk wordt gebruikt om afwijkende DNA-volgordes aan bepaalde eigenschappen te koppelen.

Dat die koppeling lukt, is een zeer sterke aanwijzing dat die epigenetica bij Arabidopsis inderdaad erfelijk is. Dat is een echte doorbraak, het verandert de manier waarop we tegen erfelijkheid aan kijken.


Bron, lees meer:

C2W


Publicatie:

Sandra Cortijo, et al.: Mapping the Epigenetic Basis of Complex Traits
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Erfelijk epigenetisch belast

Wat? Mensen/dieren geven toch ook epigenetische data door? Ik heb nog nooit gehoord dat dit in twijfel werd getrokken.

Berichten: 74

Re: Erfelijk epigenetisch belast

Bio-Logic schreef: do 13 mar 2014, 19:51
Wat? Mensen/dieren geven toch ook epigenetische data door? Ik heb nog nooit gehoord dat dit in twijfel werd getrokken.
Nee hoor, het methyleringspatroon wordt in geslachtscellen gereset.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Erfelijk epigenetisch belast

Theo22 schreef: za 22 mar 2014, 17:19
Nee hoor, het methyleringspatroon wordt in geslachtscellen gereset.

Lijkt mij achterhaald! Ik heb vele artikelen gelezen waarbij zonder aarzeling werd gesteld dat epigenetische aanpassingen kunnen worden doorgegeven aan afstammelingen. Het effect van verhongering bijvoorbeeld is nog generaties zichtbaar, dit wordt op wetenschapscongressen keer op keer weer aangehaald. Ik vermoed dat een of andere wetenschapsjournalist een fout maakte, of dat de wetenschappers in kwestie achter de feiten aanlopen.


Ik ken de individuele artikelen even niet uit hoofd, maar hier heb je meer info.

Hetzelfde gaat ook op voor andere typen stress.


EDIT: Hier heb je een publicatie over epigenetische overerving in zoogdieren. Zoals gezegd, het idee dat dit niet voorkomt is al jaren achterhaald...

Berichten: 74

Re: Erfelijk epigenetisch belast

Mocht je geinteresseerd zijn om te lezen hoe het echt zit met epigenetische erfelijkheid, dan kan ik je een review aanraden in de allernieuwste Cell:

Transgenerational Epigenetic Inheritance: Myths and Mechanisms

Edith Heard and Robert A. Martienssen


Cell Volume 157, Issue 1, 27 March 2014, Pages 95–109

http://dx.doi.org/10.1016/j.cell.2014.02.045

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Erfelijk epigenetisch belast

Ik zal eens kijken of ik het artikel kan vinden. Er is geen tekort aan onderzoek wat een overerving laat zien in mensen. Spreekt deze review al het andere onderzoek tegen?

Reageer