[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

pH berekenen

Bereken de pH van 1,0 · 10-5M ethaanzuur.

CH3COOH(aq) + H2O(l) ⇔ CH3COO-(aq) + H3O+(aq)

Kz ethaanzuur = 1,8 · 10-5

1,8 · 10-5= x2 / 1,0 · 10-5- x waaruit volgt x = 2,52 · 10-5

Dus pH = -log(2,52 · 10-5) = 4,0

Maar in het antwoordenboek staat er dat uit de vergelijking die ik heb opgesteld x = 7,1 · 10-6volgt. Dan volgt er uiteraard ook een andere pH uit. Heb ik iets fout gedaan of staat er weer 'ns een fout in het antwoordenboek?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH berekenen

Als ik x oplos uit:

x2 + 1,8 .10-5 x - 1,8.10-10 = 0

kom ik zonder afronding op x = 7,15 . 10-6

Lijkt me dus dat het antwoord uit het boek correct is.

Overigens: log 2,52.10-5 = 4,0 is niet correct (typfout?)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: pH berekenen

Jeronimo schreef: zo 09 feb 2014, 17:02
1,8 · 10-5= x2 / (1,0 · 10-5- x) waaruit volgt x = 2,52 · 10-5
Ik vermoedde dat mijn kleine aanpassing de oplossing opleverde, maar dat deed die niet. Dus ik maar even ingevuld in abc-formule. Je weet dat heel veel abc-formules twee antwoorden hebben? Laat ik nou jouw antwoord in negatieve vorm zijn tegengekomen.....dus je hebt een - foutje gemaakt ergens in je omzetten van je vergelijking. Zoek hem eens en geef dan je hele berekening ipv "waaruit volgt"..

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH berekenen

Margriet schreef: zo 09 feb 2014, 18:09
Als ik x oplos uit:

x2 + 1,8 .10-5 x - 1,8.10-10 = 0

kom ik zonder afronding op x = 7,15 . 10-6

Lijkt me dus dat het antwoord uit het boek correct is.

Overigens: log 2,52.10-5 = 4,0 is niet correct (typfout?)
We mogen op school gebruik maken van SolveN op onze GR (met Casio fx-CG20: OPTN - CALC - F5) en als ik 'm nogmaals invul, krijg ik alsnog het antwoord 2,52·10-5 eruit (in negatief getal, zoals Wdeb zei, maar wij mogen aannemen dat zo'n getal dan positief is. Als pH komt er dan 4,60 uit, terwijl deze 5,15 moet zijn volgens het antwoordmodel.

Bij tientallen andere sommen, waar ik exact dezelfde methode toepas, heb ik geen problemen dus ik vraag me af waar ik de fout in ga.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH berekenen

Als ik met de abc-formule x oplos uit:

x2 + 1,8 .10-5 x - 1,8.10-10 = 0

krijg ik: x1 = 7,15 x 10-6 wat voldoet en en x2 = -2,52 x 10-5 wat niet voldoet. Conc. <0 bestaat niet.

Probeer het ook eens met de abc-formule. Met het gebruik van de rekenmachine kan ik je helaas niet helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: pH berekenen

Ik heb het even voor je geprobeerd op de grafische rekenmachine (Texas Instruments). En ik kom, net als Margriet, uit op 7,15 . 10-6. Zorg dat je niet de haakjes vergeet:

Y1 = 1,8 . 10-5

Y2 = (x2) / (1,0 . 10-5- x)

Ik ben maar een leerling, dus laat het nog wel even controleren door iemand die er echt verstand van heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH berekenen

Jelmer, dat is inderdaad de standaardoplossing voor deze berekeningen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH berekenen

JelmerMVL schreef: di 11 feb 2014, 12:18
Ik heb het even voor je geprobeerd op de grafische rekenmachine (Texas Instruments). En ik kom, net als Margriet, uit op 7,15 . 10-6. Zorg dat je niet de haakjes vergeet:

Y1 = 1,8 . 10-5

Y2 = (x2) / (1,0 . 10-5- x)
En dan nog krijg ik hetzelfde antwoord eruit?! :(

Wellicht heb ik een verleerde instelling? Al lijkt het me dan wel vreemd dat andere sommen wel gewoon lukken.

Edit: mijn antwoord kan overigens sowieso niet, omdat er dan meer zou verdwijnen dan er überhaupt oorspronkelijk aanwezig is.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH berekenen

Wat vind je dan als tweede oplossing voor de vierkantsvergelijking?

Misschien zeg ik wat doms, maar het zal toch niet zo zijn dat hij maar 5 cijfers achter de komma aangeeft en de rest weglaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH berekenen

Margriet schreef: di 11 feb 2014, 15:37
Wat vind je dan als tweede oplossing voor de vierkantsvergelijking?

Misschien zeg ik wat doms, maar het zal toch niet zo zijn dat hij maar 5 cijfers achter de komma aangeeft en de rest weglaat?
Ja, dat is het vreemde. Ik vind maar 1 oplossing, zowel met SolveN als met een grafiek (zoals Jelmer het uitlegde). Ik krijg daarbij 1 rechte lijn en 1 schuine lijn, wat geen parabool is dus waardoor ik maar 1 oplossing vind. Vreemd, toch?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: pH berekenen

Ik kreeg het volgende scherm te zien.
GR 1.JPG
GR 1.JPG (40.64 KiB) 447 keer bekeken
Als je echt het snijpunt wilt zien, moet je het window goed kunnen instellen. Helaas kan ik dat niet, maar zoals je ziet gaat het zo ook vaak goed. Misschien zijn er mensen die weten hoe je de snijpunten mooi in beeld krijgt. Ik betwijfel namelijk of het op deze manier altijd goed gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH berekenen

JelmerMVL schreef: di 11 feb 2014, 15:55
Ik kreeg het volgende scherm te zien.

[attachment=15189:GR 1.JPG]

Als je echt het snijpunt wilt zien, moet je het window goed kunnen instellen. Helaas kan ik dat niet, maar zoals je ziet gaat het zo ook vaak goed. Misschien zijn er mensen die weten hoe je de snijpunten mooi in beeld krijgt. Ik betwijfel namelijk of het op deze manier altijd goed gaat.
Ik heb exact hetzelfde beeld, maar dan met mijn gevonden antwoord. Dan ben ik bang dat er iets verkeerd staat ingesteld.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH berekenen

Onderstaande afbeeldingen bevestigen mijn antwoord. Zou d'r een fout in het systeem zitten? Ik zal morgen op school 'ns proberen dezelfde som uit te rekenen m.b.v. rekenmachines van klasgenoten.

SolveN [hide]voor de haakjes staat nog 'SolveN', wat betekent dat de waarde van x bepaald wordt[/hide]
Photo-12.jpg
Photo-12.jpg (313.28 KiB) 444 keer bekeken
Grafiek
Photo-13.jpg
Photo-13.jpg (624.34 KiB) 442 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 22

Re: pH berekenen

De pH die mijn Casio automatisch heeft berekend is 5,98.
De pH via de ABC formule is 5,14 (zonder rekening te houden met de verdunning), ga nog even narekenen
h015.gif
h015.gif (18.66 KiB) 439 keer bekeken
 
Hoe dan ook, bij deze sterke verdunningen moet je de dissociatieconstante mee in rekening brengen, dacht ik toch?
 
Welke pH is met zekerheid juist ?
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Reageer