[nederlands] Toplonen in de sportwereld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Toplonen in de sportwereld

Hallo!

Ik wil graag een stuk schrijven over de toplonen in de sportwereld. In mijn werk zou ik graag zowel de 'voor' als 'tege'n argumenten verwerken. Na het zoeken van argumenten blijkt dat ik veel meer 'tegen' argumenten dan 'voor' argumenten heb.

Dus laat maar komen jullie meningen...

Alvast bedankt !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Toplonen in de sportwereld

Laat eerst jouw argumenten maar eens komen...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 26

Re: Toplonen in de sportwereld

Voor:

- Het is onmogelijk dat sporters die minder goede prestaties leveren evenveel kunnen verdienen als de echte topsporters die hun dagelijkse leven hieraan aanpassen.

Tegen:

-Doordat er zoveel geld te verdienen valt zal men sneller geneigd zijn om oneerlijk te sporten (bv. doping)

-Topsporters denken dat zo veel geld hebben normaal is, waardoor ze ook na hun carrière hun geld opleven en uiteindelijk niets meer hebben

-Er is een té groot onderscheid tussen de top en de basis qua inkomsten

-Topsporters gaan meer en meer neerkijken op andere mensen door hun hoge lonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Toplonen in de sportwereld

- Het is onmogelijk dat sporters die minder goede prestaties leveren evenveel kunnen verdienen als de echte topsporters die hun dagelijkse leven hieraan aanpassen

Die zou ik aanpassen. Ik zie bijna niet welke tegenstelling er nou geschetst wordt. Ben je geen echte topsporter als je toevallig iets minder presteerd? Neem onze mw Maas nu eens? Of die dame bij het schaatsen, die huilend vierde is. Is die geen echte topsporter omdat die minder scoorde dan Wüst?

Er zijn ook nog voorargumenten mogelijk in de vorm van dat een topsportleven maar kort duurt.

Daarbij, "the higher they come, the lower they fall...." (heb jij bij tegen staan)

En "omdat het er nou eenmaal voor betaald wordt". "Het is dus mogelijk en niemand doet er echt iets tegen, behalve babbelen en betoogjes over schrijven"

En voor de tegen zou ik er ook nog wel een aantal kunnen verzinnen.

Kijk maar wat je er mee doet.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Toplonen in de sportwereld

Kellie schreef: zo 09 feb 2014, 18:27
Tegen:

-Doordat er zoveel geld te verdienen valt zal men sneller geneigd zijn om oneerlijk te sporten (bv. doping)

-Topsporters denken dat zo veel geld hebben normaal is, waardoor ze ook na hun carrière hun geld opleven en uiteindelijk niets meer hebben

-Er is een té groot onderscheid tussen de top en de basis qua inkomsten

-Topsporters gaan meer en meer neerkijken op andere mensen door hun hoge lonen.
hiermee lijkt de sportwereld wel een perfecte kopie van de "echte" wereld, is het niet?

Overigens, die hoge toplonen zijn ook in de sportwereld niks nieuws

http://en.wikipedia.org/wiki/Gaius_Appuleius_Diocles

Tiger Woods is daar een broekie bij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Toplonen in de sportwereld

Het argument "voor" is zoals al eerder aangegeven niet erg duidelijk, maar wat mij betreft ook niet zo sterk, al was het maar omdat het begrip "toploon" niet duidelijk gedefinieerd is.

Ook gaat het een beetje aan het punt voorbij. Je geeft als argument "voor", dus om toplonen te handhaven, dat het niet terecht zou zijn als een mindere sporter evenveel verdient als een betere sporter. Maar het gaat er toch niet om, de lonen binnen de sport allemaal gelijk te maken? Of anders gezegd: je kunt iemand prima salaris laten inleveren terwijl hij nog steeds meer verdient dan zijn iets minder goede collega.

Voor de rest zou je je wat mij betreft niet zo druk hoeven te maken om het aantal argumenten. Eén sterk argument heeft meer waarde dan vijf zwakke.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Toplonen in de sportwereld

Voor: een topspeler als messi is niet alleen een goede voetballer, hij is een product. Barcalona verdiende tientallen miljoenen per jaar aan zijn naam, denk aan shirt verkoop ed. (dus dan heb ik het niet direct over zijn voetbalprestaties en prijzengeld enz, maar pure commerciële waarde). Waarom zou de club heel verdienen aan deze persoon en de persoon zelf niet terwijl hij de enige is die dit product kan leveren. Vraag en aanbod. Als hij naar een andere club vertrekt , wat voor hem geen probleem is, krijgen die de voordelen en opbrengsten van zijn naam en dat staat dan dus inmiddels los van zijn prestaties in het veld. Hij bezit een gegarandeerd rendement op korte termijn.

Gek genoeg vinden mensen het vaak verkeerd dat de platenmaatschappij veel verdient aan een opkomende artiest en de artiest met een slecht contract en een schijntje blijft zitten. Bij sporters wordt daar vaak anders tegen aan gekeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Toplonen in de sportwereld

Jammer dat we niks meer horen van Kellie.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 26

Re: Toplonen in de sportwereld

Sorry! Jullie hebben me erg geholpen ! Morgen moet ik hem inleveren.

groetjes en heel erg bedankt!

Reageer