Koppeling van de orgaanzenuwen aan de hersenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Koppeling van de orgaanzenuwen aan de hersenen

Er is een fenomeen waar ik ooit wat over had geleerd waar ik nu meer over wil weten.

Eerst: Als je je ogen dicht doet en iemand prikt je bijvoorbeeld in je rechterwijsvinger, dan weet je dat je in je rechterwijsvinger bent geprikt, en niet ergens anders. Dat komt doordat je hersenen de zenuw in je rechterwijsvingern met het rechterwijsvingergebied in de hersenen heeft gekoppeld.

Nou heb ik ooit in een college gehoord dat dit niet overal het geval is in het lichaam. De professor gaf volgens mij het voorbeeld toen dat sommige mensen pijn ervaren binnen in hun (rechter?)schouder, maar dat dan eigenlijk afkomstig is van zenuwen in het hart, en dat die schouderpijn dus te maken heeft met iets in het hart. En hij zei dat de koppeling van de zenuwen met de hersenen binnen in het lichaam anders ligt dan met sensorische huid- of motorische spierzenuwen. Ik begreep dat de echte plek van die binnente zenuwen dus niet altijd overeenkomt met de plek die de hersenen aan die zenuwen geeft.

Ik hoop dat ik me dit goed heb herinnerd en vraag of iemand van jullie dit fenomeen kent en weet hoe dit heet. Ik wil er echt graag meer over opzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koppeling van de orgaanzenuwen aan de hersenen

Zoek eens op: referred pain ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer