Cafeïne om te studeren of niet?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.589

Cafe

Wat denken jullie hierover heeft er iemand ervaring mee pos of neg ?

Wat zijn maximale hoeveelheden of wordt het de dag van vandaag gewoon niet meer gebruikt? beter middelen of gewoon niets.

Ben benieuwd. Groeten.

Berichten: 536

Re: Cafe

Cafeine bedoel je zoals in koffie?

:roll:

Puur inspuiten heb ik inderdaad geen ervaring mee, maar via de koffie wel. Tja, of het werkt... ik gebruik het meer als middel tegen hoofdpijn.. :D Nee, maar wat mensen ook beweren ik denk dat het wel gezond is (met mate...altijd).

Berichten: 2.589

Re: Cafe

inspuiten nee dat bedoel ik idd niet maar je kan wel heel straffe kofie drinken hé of het werkt denk het wel.

sommige beweren dat het pas werkt na een 5 tal uren andere na een kwartiertje en dan een uurtje wat is hier van waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Cafe

Ik zou zeggen probeer het zelf uit. de snelheid waarop deze drug (want dat is het technisch gezien) werkt varieert per persoon. Dit is bij elke drug eigenlijk zo.

Persoonlijk gebruik ik wel koffie om te studeren. Gezond is iets anders.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.589

Re: Cafe

dat het niet gezond is begrijp ik wel maar wat zijn de gevolgen ?

Berichten: 116

Re: Cafe

In een kop koffie van normale proporties zit zo ongeveer 0.1 gram cafeïne. In andere levensmiddelen (zoals thee) vind je het ook, maar in koffie zit het meest. Dus ik zal met de voorbeelden meten met koffie.

Het is inderdaad wetenschappelijk aangetoond dat cafeïne je concentratie verhoogt en je een sterker en langduriger gevoel van alertheid geeft. Dit effect krijgt de gemiddelde mens al na 1 of 2 kopjes. Het effect is redelijk snel, omdat je het oraal inneemt. Je kunt verwachten dat het sterkste effect binnen 2 uur voelbaar is, maar je zult het al wel een half uur na inname duidelijk kunnen merken.

Als je bovenmatig veel cafeïne gaat gebruiken op een dag, bijvoorbeeld meer dan een gram (i.e. meer dan 10 normale koppen koffie), dan zul je hoogst waarschijnlijk niet ontkomen aan tal van akelige bijwerkingen, zoals nervositeit en ook natuurlijk slapeloosheid. Verder heeft cafeïne effect op het vasculair systeem, dus mogelijk is het op een of andere wijze gekoppeld aan hart- en vaatziekten, maar ik weet niet of dat onderzocht is. Cafeïne is ook verslavend en chronisch gebruik leidt tot onaangenaamheden als vermoeidheid en licht-depressieve gevoelens; je bouwt dus ook tolerantie op voor cafeïne, waardoor je steeds meer zult moeten innemen om hetzelfde effect te krijgen. Daarnaast is er, zoals Wouter Masselink al terecht zei, variatie in hoe sterk iemand reageert op een bepaalde hoeveelheid cafeïne en hierdoor is er niet een universele maatstaf om heel precies aan te geven hoeveel cafeïne teveel cafeïne is.



Kortom: Met mild gebruik zul je waarschijnlijk de beste balans krijgen van goede eigenschappen versus nare bijwerkingen. Ik ben zelf geen koffiedrinker, omdat ik niet van de smaak houd, maar als je er aan wilt beginnen dan zou ik het bij 1-3 kopjes per dag houden. Het lijkt mij dat alles boven de pakweg 5 of 6 koppen op een dag, onwenselijke vormen begint aan te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Cafe

Ik drink dagelijks 9 á 10 grote koppen koffie. Dat doe ik al zeer veel jaren, en kan me zeer ongemakkelijk voelen wanneer er bijvoorbeeld 's ochtends geen koffie is. Als het voor mij een negatieve uitwerking gehad zou hebben, zou ik dat gemerkt hebben. Maar inderdaad geldt het niet voor iedereen. Ik voel me er helderder door.

Berichten: 2.589

Re: Cafe

nee je hebt hier niet te doen met een verslavende of zo iets dergelijks.

maar ik heb ook eens een boek gelezen over een fascinerende wiskundigen erdos http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Erdos genaamd hij nam zo veel, trouwens niet alleen koffie om maar te werken (wiskundig werk) ik begrijp dat eigenlijk niet studeren kun je toch maar het best zonder al die zaken zelf drink ik maximaal een drietal tassen per dag?

Maar hoe kan iemand jaren aan een stuk werken onder invloed en dagelijks maar een 2 tal uurtjes slapen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Cafe

Bert F schreef:nee je hebt hier niet te doen met een verslavende of zo iets dergelijks.

maar ik heb ook eens een boek gelezen over een fascinerende wiskundigen erdos  http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Erdos genaamd hij nam zo veel, trouwens niet alleen koffie om maar te werken (wiskundig werk) ik begrijp dat eigenlijk niet studeren kun je toch maar het best zonder al die zaken zelf drink ik maximaal een drietal tassen per dag?

Maar hoe kan iemand jaren aan een stuk werken onder invloed en dagelijks maar een 2 tal uurtjes slapen?

Groeten.
Je moet natuurlijk niet van een uitzondering een vanzelfsprekenheid maken. Die man is geen norm en blijkt een grote excentriekeling te zijn.

Bovendien staat op WIKIPEDIAduidelijk dat hij afkickverschijnselen had (hij kwam niet meer tot kennis). Elk mens kan een maand afstand doen van iets. Permanent afscheid nemen is een andere zaak.

Voor de rest denk ik dat je al je antwoorden kunt terugvinden in de post van Kaph.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 81

Re: Cafe

Cafeïne in redbull, koffie, cola en thee heeft een positief effect op de concentratie en onderdruk vermoeidhied, en kan zo het leren bevorderen, maar heeft anderzijds ook negatieve invloeden.

Dit komt vooral omdat we te maken hebben met een drugs, als ik me niet vergis treden er ook hierbij gewenningsverschijnselen op zodat je steeds meer cafeïne nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken (is dat correct?)

Het probleem zit er hierin echter dat een hoge consumptie negatieve gevolgen op de werking van het lichaam heeft. Onder andere de bijnieren krijgen het zwaar te verduren indien je 'sloten koffie drinkt', het gevolg hiervan is dat je je vermoeid kan voelen (terwijl dat net is wat je wilt vermijden tijdens de blok/examens, en zodoende nog meer koffie zal drinken, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt).

Er zijn natuurlijk ook afkickverschijnselen, maar ik denk dat je al vrij extreem veel cafeïne moet gebruiken om hier mee te kampen te krijgen, en dat gebeurt dan sowieso pas wanneer je stopt met drinken (na de examens dus). Met Redbull zou ik wel oppassen, aangezien dit drankje de reserves van je lichaam aanspreekt en er zo voor zorgt dat je uiteinelijk, als het echt nodig is, met een 'leeg' lichaam achterblijft waaraan zelfs de redbull niet veel kan doen.

Groetjes, en succes met leren!

Berichten: 17

Re: Cafe

Niet helemaal waar van die koffie met het meeste caffeïnne

Groene Thee en Zwarte thee, hebben veel meer cafeïne

Berichten: 17

Re: Cafe

Ik heb wat gelezen, en het werkt ongeveer op de volgende manier, Caffeïnne breekt waarschijnlijk een soort van koelingssysteem of in de hersenen.

Bij grote hoeveelheden mentale inspanningen komt er na een tijdje een stof vrij die de ATP tijdelijk neutraliseerd om schade te voorkomen, Caffeïnne gaat een reactie aan met die neutraliserende stof.

Caffeïnne is dus een soort van roofbouw op je hersenen.

Caffeïnnegebruikers zonder caffeïnne voelen zich betrekkelijk dommer(eigen ondervinding) en hebben een veel lagere hersenactiviteit op de CET-scans dan niet caffeïnnegebruikers.

Daarnaast zou ik alle cafeïnnegebruikers aan willen raden om te beginnen met groene thee te drinken, groene thee is zeer gezond zelf met de caffeïnne erbij, en je zult er meer van genieten hoe meer je ervan drinkt.

Zwarte thee is gewoon zeer ongezonde thee.

Berichten: 116

Re: Cafe

Temuchin:

Niet helemaal waar van die koffie met het meeste caffeïnne  

Groene Thee en Zwarte thee, hebben veel meer cafeïne
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar het klopt niet. In zwarte thee zit zo'n 50 mg cafeïne, de helft van een kop koffie dus. In groene thee zit zelfs veel minder dan in zwarte thee.

Alleen als je het over dranken als Red Bull gaat hebben zul je uitkomen op hoeveelheden cafeïne die groter zijn dan die in koffie.

Berichten: 2.589

Re: Cafe

waar vindt ik hoeveel cafiene in mijn koffie zit? moet de fabrikant dat vermelden ik drink nogal een nescafe gold instant zit hie meer in dan in gewone?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Cafe

Dat ligt er aan hoe sterk je je koffie zet. Hoe veel caffeïne er in 1 gram koffie zit weet ik niet. Dit lijkt me wel van merk tot merk en van soort tot soort te verschillen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer