deens paspoort aanvragen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

deens paspoort aanvragen

Dag,

ik ben nieuw hier en las wat over een dubbele nationale tijd, maar hoe werkt dat?

mijn ouders zijn nederlands en hebben 10 jaar in Denemarken gewoond. ik ben daar geboren, maar heb een nederlandse identiteit, kan ik ook een deens paspoort aanvragen? zo ja hoegaat dat ?

mvg niek.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: deens paspoort aanvragen

ik ben daar geboren, maar heb een nederlandse identiteit, kan ik ook een deens paspoort aanvragen?
1) Dat hangt af van Deens recht. In sommige landen heb je een grondrecht voor een nationaliteit en heb je recht op de nationaliteit als je op het grondgebied geboren bent (b.v. in het Verenigd Koninkrijk), in sommige landen heb je bloedrecht en heb je recht op de nationaliteit als je ouders de nationaliteit hebben (b.v. Hongarije). Je zult eens moeten opzoeken dewelke in het Deens recht bestaan.

Hier zijn ook vreemde wetten over, zo kon tot voor kort iedereen geboren in Noord-Ierland de Ierse nationaliteit krijgen. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_nationality_law )

2) niet alle landen staan een dubbele nationaliteit toe, je moet eens opzoeken of Nederland en Denemarken dit toestaan

3) een nationaliteit is niet zoals een jas die je aan en uit trekt. In veel landen ga je moeite hebben om je nationaliteit te krijgen, als je niet meteen je recht hebt laten gelden (in jouw geval bij je geboorte). Een minderheid aan landen doen er gemakkelijker over. In ieder geval is het een procedure die tijd en geld gaat kosten en waar je een advocaat onder de arm gaat moeten nemen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer