[scheikunde] Verschil tussen H3O+ & H+ in het normreductiepotentiaal tabel.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Verschil tussen H3O+ & H+ in het normreductiepotentiaal tabel.

Hallo,

Ik zie dat in het tabel er bij sommige deelreacties gebruik wordt gemaakt van H+ en bij andere van H3O+. Waarom nemen ze gewoon niet H+ of H3O+, want het stelt uiteindelijk hetzelfde voor, maar in plaats daarvan gebruiken ze beiden overal. Bijvoorbeeld (uit het tabel):

Afbeelding

En nog iets: als er bijvoorbeeld wordt gevraagd: " Words Ag geoxideerd door O2?" Hier moet ik dus de reactie voorspellen, dan heb ik 2 opties voor O2, want die staat tweemaal in de tabel, maar omdat het een oxidator is kies ik de sterkste oxidator en niet de zwakkste. Heb ik het juist hier? En ik zie dan dat Ag inderdaad geoxideerd wordt door O2.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verschil tussen H3O+ & H+ in het normreductiepotentiaal tabel.

Ik denk dat je daarvoor bij de maker van de tabel moet zijn. De meeste tabellen met electrodepotentialen hanteren óf H+, óf H3O+, maar niet allebei door elkaar.

m.b.t de halfreacties van O2: De beide halfreacties die staan genoemd gelden voor verschillende omstandigheden: de halfreactie waarbij de meeste H+ is betrokken (wordt verbruikt) treedt alleen op in zuur milieu, en is dus alleen geldig onder die omstandigheden.

Staat er niets over de omstandigheden genoemd, dan valt er eigenlijk niet zo veel over te zeggen.

Beide antwoorden kunnen dus juist zijn. Het zal voornamelijk belangrijk zijn dat je je antwoord goed onderbouwt en een goede redenering opschrijft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Verschil tussen H3O+ & H+ in het normreductiepotentiaal tabel.

Mij is het volgende verteld op school:

Op de havo gebruikt men de notering H+.

Op het vwo gebruikt men de notering H3O+.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verschil tussen H3O+ & H+ in het normreductiepotentiaal tabel.

Jeronimo schreef: di 11 feb 2014, 17:17
Mij is het volgende verteld op school:

Op de havo gebruikt men de notering H+.

Op het vwo gebruikt men de notering H3O+.
Dat heeft alleen met zuur-base reacties te maken en niet met redoxreaxties. Toen ik in 1984 havo-examen deed gebruikten we daar ook H3O+. Tevens moesten we toen ook de formules voor zuur- en baseconstanten en buffers kennen. Nu behoort dit uitsluitend nog tot de vwo-stof.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Verschil tussen H3O+ & H+ in het normreductiepotentiaal tabel.

mcfaker123 schreef: ma 10 feb 2014, 19:24
En nog iets: als er bijvoorbeeld wordt gevraagd: " Words Ag geoxideerd door O2?" Hier moet ik dus de reactie voorspellen, dan heb ik 2 opties voor O2, want die staat tweemaal in de tabel, maar omdat het een oxidator is kies ik de sterkste oxidator en niet de zwakkste. Heb ik het juist hier? En ik zie dan dat Ag inderdaad geoxideerd wordt door O2.
Volgens mijn tabellen/gegevens/ervaring zal enkel zuurstof dit niet doen. Dat is ook de reden dat zilver een edelmetaal wordt genoemd en je dus van die mooie ringetjes, kettingen, piercings en andere rare dingen kan dragen. Moet je eens proberen met natrium.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer