[elektriciteit] elektromotorische kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 55

[elektriciteit] elektromotorische kracht

hallo!

kan er iemand mij eens duidelijk zeggen wat elektromotorische kracht is? :roll: :D

alvast bedankt!

tom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Dat is de spanning van een voedingsbron in onbelaste toestand.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Dat lijkt me kort door de bocht.

De electromagnetische kracht is een fundamentele natuurkracht, die werkt tussen alle geladen deeltjes. (ionen, atoom kernen, electronen, proton,quarks)

De formule voor de electromagnetische kracht is opgezet door de heer Hendric Antoon Lorentz (zie links van uw oog punt momenteel)

hij luidde alsvolgt

Fem=Eq + qvB

met

Fem als kracht in newton

E als electrisch veld in Newton per coulomb

q als de lading van het deeltje waar je de kracht over wil uitrekenen on coulomb.

v de snelheid van het deeltje (ten opzichte van het magneet veld B) in meters per seconde

en B de magnetische veld sterkte in Tesla.

de som van de statische kracht tussen 2 geladen deeltes (+ trekt - aan, maar gelijke polen stoten elkaar af) en het "qvB" gedeelte is de Lorentz kracht.

wil je dieper op de electromagnetische kracht in gaan, ga wat leren over de maxwell vergelijkingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Antoon,

goed bedoeld, maar er werd gevraag naar de elektromotorische kracht, niet naar de elektromagnetische kracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Ai, -overheen gelezen-

Maar ogh, extra informatie is nooit weg.

om dan maar "iets" toe te voegen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromotive_force

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

In de elektrotechniek is de elektromotorische kracht afgekort tot de emk en heeft meestal betrekking op het elektromagnetischveld in een stator of rotor spoel.

Ook is er sprake van een tegen emk waarmee bedoelt wordt dat het opgebouwde(geinduceerde) magneetveld in een spoel de stroom de bron vh veld tegengewerkt. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

De electro motorische kracht (emk) van inductie is in de electrotechniek de spanning (Volt) die wordt opgewerkt (geinduceerd), wanneer een geleider in een homogeen magnetisch veld wordt bewogen. Als deze geleider deel uitmaakt van een gesloten stroomkring, dan zal er een stroom gaan vloeien. Deze stroom is een inductie stroom. De grootte van de inductie spanning of emk (Volt) kan heel eenvoudig worden bepaald. De inductiestroom heeft altijd een zodanige richting, dat hij de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt (Wet van Lenz). De richting van de emk van inductie gebeurt met de rechterhandregel of de regel van Fleming. (er zijn ook andere eenvoudigere regels).

Met de wet van Faraday kun je de emk (e) bepalen, nl. e= - d(flux)/dt (Volt). Het minteken is enkel richting bepalend. Het geeft aan dat de geinduceerde emk in oppositie is met de oorzaak van zijn ontstaan. Daarom geldt de uitspraak dat de emk van inductie conservatief is.

De emk is dus een elektrische spanning, met als eenheid VOLT.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Wiempie hellemaal volledig en correct ik hoop dat tom het ook begrijpt.

Mischien weet jij antwoord op mijn vraag die ik ook als onderwerp al heb gesteld over zelfinductie wat eigenlijk gelijk is als de tegen emk?

Als je een spoel om een permanente magneet wikkeld met de polen ++ -- neemt dan de zelfinductie af?

En wat gebeurt er als de polen +- en +- staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

even vervelen:

Bij magnetisme praten we niet over plus(+) en min (-) maar over Noord en Zuigt ( N & Z )

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Als je een spoel om een permanente magneet wikkeld met de polen ++ -- neemt dan de zelfinductie af?
Neen, en we hebben het bij een magneet over N-Z polen.
En wat gebeurt er als de polen +- en +- staan?
Ik weet niet wat je met deze notatie bedoeld, maar het maakt niets uit.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Juist,wat gebeurt er als de polen vd pm en die van de eromheen gewonden spoel N-Z,N-Z staan.

En in het andere geval,N-Z,Z,N.

Volgens mij zal in het eerste geval de stroom toenemen in de spoel omdat de velden elkaar opheffen,en in het tweede geval weet ik het niet het zou een verldversterking kunnen worden.?(Maar goed ik lees net in de ondewerp zelfinductie dat het magneet veld dan zou moeten kunnen veranderen.)

Stel je hebt een hoefijzervormige weekijzeren kern waartussen de uiteinden de staafmaneet geplaatst is.Om de uiteinden vd wijkijzerenkern zijn spoelen gewikkeld die een tegenpool opwekken tov de magneet.Dus N-N en Z,Z.

Vraag:wordt het magneetveld tegengehouden door de flux vd spoel zodat deze niet door de weekijzerenkern kan geleiden.

Ik geloof dat ik nu een dubbele vraag heb gesteld ik zal een weghalen modorator.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Het begrip elektro motorische kracht - emk (emf) is in de natuurkunde ongelukkig gekozen. Het heeft niets met mechanische kracht te maken. De afkorting emk wordt daarom nog gebruikt. In elke proces waarbij energie van de ene vorm in de andere vorm (zoals electriciteit) wordt omgezet, wordt het begrip emk nog gehanteerd. Voorbeelden: batterij, zonnecel, contact electriciteit, dynamo / generator, spoel, transformator, etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Bij magnetisme praten we niet over plus(+) en min (-) maar over Noord en Zuigt ( N & Z )
Zuigt is weer wat anders :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Zuigt is toch wel een illustratieve aanduiding. Het is de kant van de magneet die de krachtlijnen weer opzuigt. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [elektriciteit] elektromotorische kracht

Afbeelding

Edit Bart: bronvermelding is verplicht!

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase...ir.html

Reageer