Spiegelend vlak op glas.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Spiegelend vlak op glas.

Beste forumleden,

Ik ben ontwerper en ben geïnspireerd geraakt door een kopspiegel gloeilamp, dus een gloeilamp met een spiegelend vlak in de bulb. Nou vroeg ik me af hoe dit gemaakt word aangezien ik dit wil nabootsen op grotere schaal. Ik dacht in eerste instantie aan een tollens reactie, maar dan zou alleen de buitenkant glimmen toch? Weet iemand hier iets van? Mijn excuses als ik in het verkeerde deel van het forum zit.

Vriendelijke groeten,

Cesar van Rongen

Berichten: 12.262

Re: Spiegelend vlak op glas.

Ik vermoed eigenlijk dat in die lampen etc de metaal-laag wordt opgedampt.

Bij die tollens reactie krijg je inderdaad wel een spiegelende zilverlaag vanaf de buitenkant van de reageerbuis gezien, maar de oppervlakte aan de binnenkant is niet mooi glad en daardoor ook geen mooie spiegel. Bovendien zijn dat soort verzilveringen niet altijd even duurzaam, je hebt kans dat het zilverlaagje zwart wordt als het niet dik genoeg is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Spiegelend vlak op glas.

toevallig kwam ik hier laatst iets over tegen;

http://www.instructables.com/id/Make-Gl ... -Sugar-Am/

alleen iets aan de binnenkant van een gloeilamp doen is natuurlijk bijna onmogelijk...

verder natuurlijk oppassen met potentieel gevaarlijke chemicaliën e.d.

Berichten: 2

Re: Spiegelend vlak op glas.

Dat filmpje had ik ook gevonden. Maar dat is volgens mij ook een soort tollens reactie. De binnenkant is in ieder geval niet spiegelend, en dat is eigenlijk juist wat ik zoek. Ik ga het niet toepassen op een gloeilamp maar op een soort stolp vorm dus je kan er goed bij. Ik ga me eens verdiepen in dat opdampen, dat lijkt me geen gemakkelijk process

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Spiegelend vlak op glas.

als je gewoon de bolvorm in de oplossing legt wordt die toch naar binnen spiegelend?

Berichten: 12.262

Re: Spiegelend vlak op glas.

Uiteraard, maar dan heb je de kwetsbare zilverfilm aan de buitenkant zitten. Daar is wel weer wat aan te doen door er een laagje vernis oid overheen te sprayen om het af te sluiten van de buitenlucht, maar het zal er dan van buiten af gezien niet uitzien zoals het spiegelende vlak van een lamp.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Spiegelend vlak op glas.

De buitenkant maakt opzich niet veel uit aangezien juist de binnenkant spiegelend moet zijn. Maar inderdaad dat een beschermlaagje allicht handig kan is. Het is denk ik wel de enige handige manier om een mooie laag over de bolling van de lamp te krijgen. Want als je zoiets aan de binnenkant van de bolling gaat proberen verzamelt de vloeistof zich natuurlijk allemaal op het laagste punt, ipv dat het de bolling volgt.

je kunt als het goed is ook aardig contouren maken met behulp van bijv. een laagje vet

Reageer