Springen naar inhoud

Waarom vindt er geen neerslagreactie plaats?

• Log in om te kunnen reageren

Benevolence

Benevolence

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2014 - 18:31

Ik zit momenteel vast op deze vraag en kan het antwoord niet vinden op het internet. Deze vraag is al eerder gesteld en beantwoord in een thread van een jaar geleden maar het antwoord daar lost ook niks op. De vraag luidt: Een leerling voegt een oplossing van natriumsulfaat bij een oplossing van loodnitraat. Er ontstaat een wit neerslag. De leerling filtreert het neerslag af en gaat het filtraat onderzoeken. Hiertoe verdeelt hij dit filtraat over twee reageerbuizen I en II. Aan de inhoud van reageerbuis I voegt hij een oplossing van bariumnitraat toe. Er ontstaat geen neerslag. Aan de inhoud van reageerbuis II voegt hij een oplossing van natriumcarbonaat toe. Er ontstaat nu een wit neerslag.
a. Beredeneer welke ionen in het filtraat voorkwamen - Mijn antwoord hierop is PbSO4

Als de proef op deze wijze wordt uitgevoerd, kan het ook gebeuren dat bij het onderzoek van het filtraat in geen van beide reageerbuizen een neerslag ontstaat.
b. Leg uit in welk geval dit zich voordoet - Hier ligt het probleem. Gebaseerd op alles wat ik tot nu toe geleerd heb hoort er in reageerbuis I Bariumsulfaat (BaSO4) en in reageerbuis II Loodcarbonaat (PbCO3) te vormen, maar toch is dit niet zo. De enige reden die ik kan bedenken is dat het filtraat in dusdanig kleine hoeveelheden toegevoegd wordt dat het nog opgelost kan worden maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Zouden jullie mij hier mee kunnen helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benevolence

Benevolence

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2014 - 18:49

Ik kom er net achter dat ik een beetje dom ben geweest en het filtraat verwarde met het residu. Antwoord op vraag a. is dus natriumnitraat met restanten van het lood in loodnitraat wat meteen de neerslag in reageerbuis II verklaart en het antwoord op b. is als er alleen maar natriumnitraat in het filtraat zit.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2014 - 18:03

Heerlijk, iemand die zijn eigen antwoorden geeft.

Maar de trigger dat je het niet helemaal juist had, zat al in vraag a. Er werd gevraagd om "ionen" en dan geef je natuurlijk een geladen deeltje.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures