[scheikunde] redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Hallo,

Bij de volgende oefening moet ik weer alles balanceren. Er is enkel een probleem bij het in evenwicht brengen van het ladingsevenwicht kom ik bij de 2de deelreactie 4 O's aan de linkerkant en 3 O's aan de rechterkant uit. Nu ik heb dan MnS gesplitst in Mn2+ en S2- bij stap 1 zodat S niet in de 2de deelreactie voorkomt en dan kom ik 4 O's langs de linkerkant uit en 4 O's langs de rechterkant uit.

Nu dat splitsen van MnS in stap 1, dat mag niet, want volgens de regels moet men de stoffen in stap 1 noteren hoe ze werkelijk voorkomen. Er staat dan ook in mn boek "Zwakke electrolyten en slecht oplosbare stoffen worden als molecule vermeld " . MnS is slecht oplosbaar en moet dus als MnS in de deelreactie genoteerd worden, maar zo lukt het niet om de reactie te balanceren!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Als je de elektronen eerst eens balanceert, wat gebeurt er dan? Of beter, maak eerst eens beide halfreacties kloppend voordat je aan de totaalreactie begint.

Hintje: doe eerst alsof al het zuur als H+ in oplossing zit, vervang het daarna pas voor H2S.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Als je de elektronen eerst eens balanceert, wat gebeurt er dan?
Eerst moeten we het ladingsevenwicht en in evenwicht brengen in zuur milieu met H+ en H2O en in basisch milieu met OH- en H2O. Als dat gebeurd is, dan kunnen we de eerste deelreactie maal 5 doen en de 2de deelreactie maal 2 doen. Zo zullen de elektronen gebalanceerd worden: dus 10 afgegeven en 10 opgenomen.
Of beter, maak eerst eens beide halfreacties kloppend voordat je aan de totaalreactie begint.
Dat is ook wat ik probeer te doen hoor :P Maar het probleem ligt dat ik deze deelreactie niet kan balanceren:

Afbeelding

Volgens het boek moeten alle slechtoplosbare stoffen of zwakke electrolieten geschreven worden als molecuul. MnS is een slecht oplosbare stof, dus moet ik het als molecule schrijven! Maar dan is er het probleem dat er een S rechts ligt en geen S links. Ook de O & H 's kan je niet balanceren.
Hintje: doe eerst alsof al het zuur als H+ in oplossing zit


Dat is ook zo, want als we naar de reagentia kijken zien we H2S. En die is verantwoordelijk voor het zuur milieu. Daarom dat we de ladingsbalans in de deelreacties met H+ (en H2O) balanceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

In die halfreactie komt geen zwavel voor. Je bent de andere halfreactie er al bij aan het betrekken en het jezelf weer nodeloos ingewikkeld te maken. Geef het boek de vinger, dat is je al meerdere malen gezegd. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Maar ik heb dan wel een nieuwe regel nodig zodat ik weet hoe ik de stoffen in de deelreacties moet zetten. Bv MnO2 wordt als MnO2 gezet en niet als Mn2+, waarom is dat zo? En in de bovenstaande vb mag geen zwavel voorkomen dus u bedoelt dat het als Mn2+ gezet moet worden zonder zwavel. De regel werkte voor alle voorbeelden tot ik aan de bovenstaande vb kwam.

Zo is de regel in mn boek genoteerd:

"Voor redoxreacties die in een waterig milieu plaatsvinden, moet je rekening houden met de werkelijke toestand waarin de stoffen voorkomen. Sterke, goed oplosbare elektrolyten worden ionsich geschreven. Zwakke elektrolyten en slecht oplosbare stoffen worden als molecule vermeld."

MnS is slecht oplosbaar, dus volgens wat hierboven staat zou het niet in ionen gesplitst mogen worden. U zegt dat de regel niet klopt, kunt u dan aub de regel aanpassen zodat ik weet welke stoffen in splits in ionen en welke niet?

Bv MnO2 die wordt nooit gesplitst in ionen en dus zetten we de hele molecule MnO2 in de deelreactie. KMnO4 wordt wel gesplitst in ionen en we zetten dan MnO4- in de deelreactie zonder K+! Dit zijn allemaal voorbeelden, Maar waarom we sommige splisten en andere niet kan ik niet meer weten, want u zegt dat de regel niet klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Omdat in dat geval de permanganaatreductie stopt bij bruinsteen, wat een van de mogelijke halfreacties is van permanganaat.

Bij de totaalreactie waar jij nu over valt kun je dat zwavelprobleem uiteindelijk oplossen (het probleem, niet de stof). Stel eerst maar eens de halfreactie van permanganaat tot Mn2+ op. Wanneer we bij de totaalreactie zijn aangekomen, zul je zien dat MnS netjes rechts van de pijl staat zoals het hoort volgens je heilige boek. :) Ik heb de reactie hier iig al op papier uitgewerkt, met MnS rechts van de pijl.

Redoxreacties krijgen we er ook wel ingestampt bij je, net zoals zuurbasereacties. De laatste paar berichten van jou daarover waren feilloos! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Stel eerst maar eens de halfreactie van permanganaat tot Mn2+ op
Maar hoe weet u dat we Mn2+ en niet MnS schrijven in de halfreactie? (niet in de totaalreactie). We mogen bij dit soort oefeningen wel geen tabel (waar de deelreacties staan) gebruiken! Ik weet dat in de totaalreactie de S weer tevoorschijn komt, maar het probleem ligt niet bij de totaalreactie. Eerst moet je immers de deelreactieopstellen en je moet weten hoe je het daar gaat schrijven: het is oftewel Mn2+ of MnS en de tabel met de deelreacties mag je niet gebruiken om dat te weten te komen.

Ik veronderstel dat u de tabel heeft gebruikt om te bepalen of je Mn2+ of MnS schrijft(?) in de deelreactie, want daar zie je precies hoe de deelreactie geschreven moet worden:

Afbeelding

Maar dat mag eigenlijk niet gebruikt worden, omdat je het zelf moet kunnen bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Hoe weet ik dat? Dat heb ik geleerd :lol: volgens volgend stappenplan dat geldt voor zuur milieu.

1) Reken uit hoeveel elektronen de oxidator verliest, in dit geval 5e, door naar de oxidatiegetallen te kijken.

2) Compenseer rechts met water voor de zuurstof die links verloren gaat, in dit geval 4 H2O

3) Compenseer het water rechts met protonen links, in dit geval 8 H+

4) Controle: controleer of links en rechts de totale lading hetzelfde is. Rechts 2+, links 2+

Verder, in permanganaat vind ik nergens zwavel terug. Ik zie wel Mn2+ rechts staan, dat toevallig een vaste stof gevormd heeft met S2-. Doet verder niets af aan het feit dat permanganaat 5 elektronen verliest en DAAR baseer ik de halfreactie op. Met andere woorden: in de halfreacties staan alleen stoffen die direct essentieel zijn voor de halfreactie. In dit geval: permanganaat, protonen (en het boeit geen *piep* waar die vandaan komen), mangaan(II), water en elektronen.

Die van H2S --> S + 2 H+ + 2e had je al gevonden. Probeer nu eens beide reacties boven elkaar te zetten en vermenigvuldig die zodanig met een geheel getal dat de elektronen aan elkaar gelijk staan. Let op: laat ze nog even als 2 losse halfreacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Verder, in permanganaat vind ik nergens zwavel terug.
Ik denk dat ik het ongeveer snap. In de halfreacties moeten de atomen ook altijd gebalanceerd zijn. Dus ook al zegt die regel dat slecht oplosbare stoffen (in dit geval MnS) niet als ionen in de halfreacties geschreven worden, toch doen we dat hier, omdat S gewoon niet voorkomt links! Maar dit betekent niet dat te regel niet klopt hoor! MnO2 die mag nooit als Mn2+ afzonderlijk geschreven worden. Dit (MnS) is dus gewoon een uitzondering op de regel. Klopt dit een beetje? Want als je de regel weggooit en je hebt geen tabel, dan gaat het echt niet lukken om de deelreacties op te stellen. Want dan weet je niet meer of je KMnO4 of MnO4- schrijft , dan weet je niet meer of je MnO2 of Mn2+ schrijft. Dus kan je ook geen deelreacties zonder tabel opstellen. Daarom denk ik dat MnS gewoon een uitzondering is op de regel die zegt dat we de stoffen noteren hoe ze in werkelijke toestand voorkomen in waterige oplossing.

En voor de oplossing aangezien dit een uitzondering is noteren we geen MnS maar Mn2+ in de halfreacties (S komt niet voor links). Ik kom dan ook het volgende uit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Omdat deze regel die je verzonnen hebt niet juist is, wil ik je toch eens vragen om exact op te geven wat nou de vraag is en wat je er voor hulpmiddelen bij mag gebruiken. Want ik zie van alles gebeuren en de uitleg is goed, maar volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen.

Daarbij klopt die laatste vergelijking in het rood omkaderd zeker niet, want wie zet nou twee keer dezelfde stof in de vergelijking.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Dan neem ik de H2S samen en is het correct:

Afbeelding
Omdat deze regel die je verzonnen hebt niet juist is, wil ik je toch eens vragen om exact op te geven wat nou de vraag is en wat je er voor hulpmiddelen bij mag gebruiken.
:P De regel uit mijn boek zegt het volgende:
Voor redoxreacties die in een waterig milieu plaatsvinden, moet je rekening houden met de werkelijke toestand waarin de stoffen voorkomen. Sterke, goed oplosbare elektrolyten worden ionsich geschreven. Zwakke elektrolyten en slecht oplosbare stoffen worden als molecule vermeld.
Dit is een belangrijke stap, want zo ga je de stoffen in de deelreacties noteren. Als een stof bv laten we MnO2 nemen (heeft niks te maken met deze oefening) slecht oplosbaar is, dan moeten we het volgens de bovenstaande regel als "MnO2" in de deelreactie schrijven en niet als "Mn2+" (bevat nergens zuurstof). Nu voor MnO2 is de bovenstaande regel uit mijn boek wel succesvol, maar voor MnS is dat niet het geval. MnS is slecht oplosbaar en toch schrijven we "Mn2+" en niet "MnS" in de deelreactie.

Over wat Fuzzwood zei hier:
1) Reken uit hoeveel elektronen de oxidator verliest, in dit geval 5e, door naar de oxidatiegetallen te kijken.

2) Compenseer rechts met water voor de zuurstof die links verloren gaat, in dit geval 4 H2O

3) Compenseer het water rechts met protonen links, in dit geval 8 H+

4) Controle: controleer of links en rechts de totale lading hetzelfde is. Rechts 2+, links 2+
We kunnen dit allemaal nog niet doen, want eerst moeten we weten hoe we MnS gaan schrijven in de deelreactie. Het is oftewel "MnS" oftewel "Mn2+".

En u zegt dat mijn uitzonderingsregel op de hoofdregel niet klopt, maar er is geen S links van de deelreactie en daarom gebruiken we ook "Mn2+" en niet "MnS2" in de deelreactie:

Afbeelding

En voor dit soort oefeningen gebruiken we geen tabel. Dus de deelreacties moet je zelf opstellen zonder naar de tabel te kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Begrijp je dat Mn2+ en MnO2/MnS2 verschillende oxidatiegetallen hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

Ja dat begrijp ik. Ik kan heus wel oxidatiegetallen bepalen hoor, maar MnO2 heb ik gewoon uit een andere oefening gehaald. En ik weet niet waar u MnS2 vandaan haalt, het is toch MnS.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

mcfaker123 schreef: wo 12 feb 2014, 21:30
... als "MnO2" in de deelreactie schrijven en niet als "Mn2+" (bevat nergens zuurstof). Nu voor MnO2 is de bovenstaande regel uit mijn boek wel succesvol, maar voor MnS is dat niet het geval. MnS is slecht oplosbaar en toch schrijven we "Mn2+" en niet "MnS" in de deelreactie.
Is in de deel reactie wel S2- aanwezig dan???

Niks geen regel over S2- etc, maar dat achteraf je even moet checken of de deeltjes die nu met elkaar in 1 bekerglas zitten, niet toevallig een slecht oplosbare verbinding vormen. Dan komen ze in de totaal reactie samen!!!
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie balanceren lukt niet: kaliumsulfide + kaliumpermanganaat

mcfaker123 schreef: do 13 feb 2014, 02:48
Ja dat begrijp ik. Ik kan heus wel oxidatiegetallen bepalen hoor, maar MnO2 heb ik gewoon uit een andere oefening gehaald. En ik weet niet waar u MnS2 vandaan haalt, het is toch MnS.


Jij typt MnS2 ergens halverwege je bericht, misschien een idee om iets zorgvuldiger met stoffen en reactievergelijkingen om te gaan? Scheikunde is niet voor niets een EXACTE wetenschap.

Reageer