elektrisch draaiplateau

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

elektrisch draaiplateau

Hallo iedereen,

ik wil een systeem maken, waar een rond plateau door een elektromotor wordt gedraaid. Op dit plateau zouden 3 rekken komen van ongeveer 30kg elk.

Het plateau zou gesteund worden door 3 à 4 wielen, waardoor het plateau ook gemakkelijker zou draaien.

Het plateau zou een diameter hebben van ongeveer 1,2m hebben.

De rekken zouden rug aan rug op dit plateau staan.

Mijn vraag is nu hoe sterk mijn elektromotor zal moeten zijn om dit te doen draaien.Ik zou er dan ook een redactor op monteren zodat de draaisnelheid vertraagd wordt.

Alvast bedankt.

Berichten: 866

Re: elektrisch draaiplateau

Als je met de reductie de draaisnelheid vh plateau maar voldoende traag maakt zal een heel klein, zelfs zwak motortje volstaan. De grootste kracht zal gevergd worden bij het in gang steken vd draaibeweging

Volgens mij zijn er niet voldoende gegevens in de vraagstelling, bvb de wrijvings coëfficienten in de wielassen, de aard vh loopvlak, het totale gewicht, de samenstelling en afwerkingsaard vd wielen en vh loopvlak

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: elektrisch draaiplateau

Dit kan je inderdaad niet zomaar oplossen. Het benodigde vermogen wordt gehaald uit de wrijving en dus het energieverlies.

Dit kan je best experimenteel bepalen, dus gewoon een paar testen doen waarbij je het vermogen elke keer wat opdrijft tot wanneer je gewenste draaisnelheid bereikt.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 20

Re: elektrisch draaiplateau

De kracht die nodig is om het plateau te laten draaien is afhankelijk van

- het traagheids moment van de aandrijving, het plateau en de rekken erop

- de snelheid van het plateau en de tijd waarin je deze snelheid wilt bereiken

- de rollende wrijving van de wielen onder het plateau

- de wrijving in de transmissie
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Berichten: 2

Re: elektrisch draaiplateau

Even wat extra informatie.

Het system moet aangestuurd worden via PLC.

De plc krijgt een bepaald signal en weet dan welk van de 3 rekken op een bepaalde positie moet staan, dit gebeurd met sensoren.

het plateau zelf zou uit gewone staalplaat bestaan. 4 rubber wielen ondersteunen de plaat aan de rand en helpen bij het draaien.

totale gewicht zal +/- 100kg zijn (zou dit vandaag moeten kunnen meten).

De statische wrijvingscoëfficient tussen metaal en rubber is 1,2.

Dus dan is het te verplaatsen gewicht zogezegd 120kg toch? (100kg x 1,2)

Zou een motor van een elektrische rolluik met een trekkracht van 25Nm (trekkracht omhoog = 48kg) voldoende zijn, of zou ik voor 45Nm gaan (trekkracht omhoog: 90kg) gaan?

of zijn deze beide niet sterk genoeg?

*zie: http://www.rolluikopmaat.nl/onderdelen/altron/altron-8nm-buismotor-1082.html

het toerental van deze motoren zou ik verlagen tot ongeveer 1/10e (+/- 2 rpm)

Reageer