[natuurkunde] Vermogensberekening hijskraan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Vermogensberekening hijskraan

probleem.png
probleem.png (9.36 KiB) 1282 keer bekeken
Hallo,

Ik zit met het volgende;

Om het juiste vermogen te bereken voor een motor zijn de volgende gegevens gegeven.

Last= 1000kg (zie groene pijl)

Diameter (aangedreven) katrol= 200mm

Hijssnelheid=0.5m/s (naar boven)

De formule "P=F*v 1000*9.81*0.5= 4905Watt" Mag hier volgens mij niet gebruikt worden toch?

In de bijlage staat een schets van het probleem

Mijn dank is groot,

Tom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Vermogensberekening hijskraan

Tom_werktuigbouwkunde schreef: wo 12 feb 2014, 16:55
De formule "P=F*v " mag hier volgens mij niet gebruikt worden toch?
waarom niet dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Vermogensberekening hijskraan

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Vermogensberekening hijskraan

Volgens mij mag die formule niet gebruikt worden omdat het vermogen bepaald moet worden aan de hand van de radius van de katrol? De formule P=F*v mag alleen gebruikt worden wanneer een persoon aan de andere kant van de katrol aan een touw staat te trekken. Deze persoon moet dan dat gewenste vermogen leveren. Is het met de bovenstaande situatie niet anders dan? In verband met het koppel wat om de hoek komt kijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Vermogensberekening hijskraan

Als de katrol massaloos onderstelt wordt, mag je die gewoon weglaten. Je past dan Newton's wetten toe van behoud van energie. Als er geen energieverlies is aan wrijvingskrachten enzovoort, kan je het vermogen dat de motor levert gelijkstellen aan het vermogen nodig om die massa op te hijsen. Die katrol staat er om je te verwarren.

Bekijk het zou:

Je hebt een motor die een vast vermogen levert. Als je gebruik maakt van een kleine katrol (met dus een klein koppel) ondervind je motor een kleinere tegenwerkende kracht. Hierdoor zal je motor de katrol sneller laten draaien (als je het vergelijkt met een groter katrol). Echter, bij de grote katrol, wordt er per omwenteling meer touw binnengehaald.

Dus: de grotere katrol draait trager, maar haalt meer touw binnen per draai.

En: de kleinere katrol draait sneller, maar haalt minder touw binnen per draai.

Als je het rekenwerk doet halen ze beiden net evenveel touw binnen, wat dus zorgt voor éénzelfde vermogen.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Vermogensberekening hijskraan

Ok dat klinkt ook heel logisch, uiteindelijk wordt onderaan de streep dezelfde hoeveelheid energie gevraagd.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Vermogensberekening hijskraan

dan nog, wat telt is de kracht die op de last wordt uitgeoefend x de snelheid van de last.

Al doe je dat via een compound takel met 5 losse katrollen, het vermogen verandert niet.

De lier zal dan mogelijk met een 10 x zo kleine kracht kunnen werken, maar zal dat touw dan ook 10 x zo snel moeten binnenhalen als dat de last omhoog gaat.

lood om oud ijzer, of, wet van behoud van energie.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer