Springen naar inhoud

Koppel achterwiel berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jessaah

    Jessaah


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 12:13

Hoi,

Ik wil mijn koppel van mijn achterwiel weten, ik weet dat mijn uitgaande vermogen 4 kW @ 8000 rpm is. Het tandwiel voor heeft z1=10 tanden en achter z2=50 tanden.

Nu weet ik dat P = T x omega en dat de hoeksnelheid = (2pi x n) / 60

Dus omega1 = (2pi x 8000) / 60 = 837,8 rad/s

Als ik omega2 wil weten dan weet ik dat i=(z1/z2)=(omega1/omega2)
Dus (837,1 x 50) / 10 = 4188,8 rad/s

T2 = 4000 / 4188,8 = 0,95 Nm

Alleen ook geld i=(T1/T2)

T1 = 4000 / 837,8 = 4,77 Nm

Alleen 0,95 ≠ (4,77 x 50) / 10

Wat doe ik hier fout?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 19:31

Om te beginnen is omega te vinden onder symbool: ω net als π.

De formules netjes opschrijven en vertellen wat je doet helpt ook,
het begrijpen wat je doet is nogal lastig.

Een situatie schets is geen luxe.

Wanneer je netjes werkt zie je al dat 837,8 ≠ 837,1

En als je formules overschrijft let dan op dat je dat wel goed doet.
Zo is bijvoorbeeld i= T2/T1 ≠ T1/T2

#3

Eljee

    Eljee


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 23:38

Als ik omega2 wil weten dan weet ik dat i=(z1/z2)=(omega1/omega2)
Dus (837,1 x 50) / 10 = 4188,8 rad/s


Wat doe ik hier fout?


Zo te zien heb je 50 en 10 verwisseld bij de berekening van de snelheid van de achterwielen
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”

-Blaise Pascal

#4

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2014 - 11:34

Zo te zien heb je 50 en 10 verwisseld bij de berekening van de snelheid van de achterwielen


Nee,
i=(z1/z2)=(ω1/ω2) klopt.
i=(T1/T2) is fout.

#5

Jessaah

    Jessaah


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 10:37

Bedankt voor de reacties, nu klopt de berekening wel.

Nu wil ik het krachtenspel in de achterbrug berekenen.
Hieronder een schets van de situatie:

Geplaatste afbeelding

Aangezien de waardes in de vorige berekening een aanname was, is het koppel nu anders, namelijk 47,7 Nm.

Nu vraag ik mij af als ik de kracht wil weten die rechts op de naaf aangrijpt, kan ik dit te weten komen door slechts F=T·r te gebruiken? Dus 47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?

Zo ja hoe bereken ik de kracht die via de lagers naar de as en zo naar de achterbrug word doorgegeven? Ik heb het idee dat de lagers de krachten divergeren. Even voor de duidelijkheid, het tandwiel zit slechts vast aan de naaf.

Hulp is zeer welkom. Bij voorbaat bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jesse

Veranderd door Jessaah, 06 maart 2014 - 10:49


#6

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 10:45

Zet eens eenheden in je formules.

En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?

Veranderd door kwasie, 06 maart 2014 - 10:48


#7

Jessaah

    Jessaah


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 10:49

Zet eens eenheden in je formules.

En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?


Zo heb ik dat nooit geleerd, maar goed. Ik heb mijn bericht aangepast.

#8

Jessaah

    Jessaah


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 14:44

En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?


Dat staat duidelijk in mijn verhaal!

#9

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 15:13

47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?


#10

Jessaah

    Jessaah


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 15:18

Het koppel dat aangrijpt op het tandwiel is 47,7 Nm en dan vraag ik mij af hoe groot de reactiekrachten in de lagers zijn.

#11

Eljee

    Eljee


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2014 - 20:12

Aangezien de waardes in de vorige berekening een aanname was, is het koppel nu anders, namelijk 47,7 Nm.
Nu vraag ik mij af als ik de kracht wil weten die rechts op de naaf aangrijpt, kan ik dit te weten komen door slechts F=T·r te gebruiken? Dus 47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?


Dit is niet juist (kun je ook al aan de eenheden zien) moet zijn: 47,7 Nm / 0,105 m = 454,3 N
Dit is de trekkracht aan de omtrek van het kettingwiel, dus de trekkracht op de ketting.

Zo ja hoe bereken ik de kracht die via de lagers naar de as en zo naar de achterbrug word doorgegeven? Ik heb het idee dat de lagers de krachten divergeren. Even voor de duidelijkheid, het tandwiel zit slechts vast aan de naaf.

De lagers in de haaf worden (onder andere) belast door de trekkracht op de ketting.
De achterbrug moet (onder andere) de reactiekrachten leveren van de trekkracht op de ketting.
Hoe de verdeling van deze (reactie)krachten is kun je bepalen met de momenten stelling en is afhankelijk van de afmetingen van het frame en van de as-naaf.
Op achterbrug en lagers werken verder nog de rustende belasting van ??? en van de berijder.

Het is een goed gebruik om een vrijlichaamschema te maken met daarin alle krachten en afmetingen.
(Zoek maar eens in Google op VLS tekenen).
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”

-Blaise Pascal





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures