Koppel achterwiel berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

Koppel achterwiel berekenen

Hoi,

Ik wil mijn koppel van mijn achterwiel weten, ik weet dat mijn uitgaande vermogen 4 kW @ 8000 rpm is. Het tandwiel voor heeft z1=10 tanden en achter z2=50 tanden.

Nu weet ik dat P = T x omega en dat de hoeksnelheid = (2pi x n) / 60

Dus omega1= (2pi x 8000) / 60 = 837,8 rad/s

Als ik omega2 wil weten dan weet ik dat i=(z1/z2)=(omega1/omega2)

Dus (837,1 x 50) / 10 = 4188,8 rad/s

T2= 4000 / 4188,8 = 0,95 Nm

Alleen ook geld i=(T1/T2)

T1= 4000 / 837,8 = 4,77 Nm

Alleen 0,95 ≠ (4,77 x 50) / 10

Wat doe ik hier fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Koppel achterwiel berekenen

Om te beginnen is omega te vinden onder symbool: ω net als π.

De formules netjes opschrijven en vertellen wat je doet helpt ook,

het begrijpen wat je doet is nogal lastig.

Een situatie schets is geen luxe.

Wanneer je netjes werkt zie je al dat 837,8 ≠ 837,1

En als je formules overschrijft let dan op dat je dat wel goed doet.

Zo is bijvoorbeeld i= T2/T1≠ T1/T2

Berichten: 20

Re: Koppel achterwiel berekenen

Jessaah schreef: do 13 feb 2014, 12:13
Als ik omega2 wil weten dan weet ik dat i=(z1/z2)=(omega1/omega2)

Dus (837,1 x 50) / 10 = 4188,8 rad/s

Wat doe ik hier fout?
Zo te zien heb je 50 en 10 verwisseld bij de berekening van de snelheid van de achterwielen
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Koppel achterwiel berekenen

Eljee schreef: do 13 feb 2014, 23:38
Zo te zien heb je 50 en 10 verwisseld bij de berekening van de snelheid van de achterwielen


Nee,

i=(z1/z2)=(ω1/ω2) klopt.

i=(T1/T2) is fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Koppel achterwiel berekenen

Bedankt voor de reacties, nu klopt de berekening wel.

Nu wil ik het krachtenspel in de achterbrug berekenen.

Hieronder een schets van de situatie:

Afbeelding

Aangezien de waardes in de vorige berekening een aanname was, is het koppel nu anders, namelijk 47,7 Nm.

Nu vraag ik mij af als ik de kracht wil weten die rechts op de naaf aangrijpt, kan ik dit te weten komen door slechts F=T·r te gebruiken? Dus 47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?

Zo ja hoe bereken ik de kracht die via de lagers naar de as en zo naar de achterbrug word doorgegeven? Ik heb het idee dat de lagers de krachten divergeren. Even voor de duidelijkheid, het tandwiel zit slechts vast aan de naaf.

Hulp is zeer welkom. Bij voorbaat bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jesse

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Koppel achterwiel berekenen

Zet eens eenheden in je formules.

En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Koppel achterwiel berekenen

kwasie schreef: do 06 mar 2014, 10:45
Zet eens eenheden in je formules.

En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?
Zo heb ik dat nooit geleerd, maar goed. Ik heb mijn bericht aangepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Koppel achterwiel berekenen

kwasie schreef: do 06 mar 2014, 10:45
En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?


Dat staat duidelijk in mijn verhaal!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Koppel achterwiel berekenen

Jessaah schreef: do 06 mar 2014, 10:37
47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Koppel achterwiel berekenen

Het koppel dat aangrijpt op het tandwiel is 47,7 Nm en dan vraag ik mij af hoe groot de reactiekrachten in de lagers zijn.

Berichten: 20

Re: Koppel achterwiel berekenen

Aangezien de waardes in de vorige berekening een aanname was, is het koppel nu anders, namelijk 47,7 Nm.

Nu vraag ik mij af als ik de kracht wil weten die rechts op de naaf aangrijpt, kan ik dit te weten komen door slechts F=T·r te gebruiken? Dus 47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?


Dit is niet juist (kun je ook al aan de eenheden zien) moet zijn: 47,7 Nm / 0,105 m = 454,3 N

Dit is de trekkracht aan de omtrek van het kettingwiel, dus de trekkracht op de ketting.

Zo ja hoe bereken ik de kracht die via de lagers naar de as en zo naar de achterbrug word doorgegeven? Ik heb het idee dat de lagers de krachten divergeren. Even voor de duidelijkheid, het tandwiel zit slechts vast aan de naaf.



De lagers in de haaf worden (onder andere) belast door de trekkracht op de ketting.

De achterbrug moet (onder andere) de reactiekrachten leveren van de trekkracht op de ketting.

Hoe de verdeling van deze (reactie)krachten is kun je bepalen met de momenten stelling en is afhankelijk van de afmetingen van het frame en van de as-naaf.

Op achterbrug en lagers werken verder nog de rustende belasting van ??? en van de berijder.

Het is een goed gebruik om een vrijlichaamschema te maken met daarin alle krachten en afmetingen.

(Zoek maar eens in Google op VLS tekenen).
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Reageer