Springen naar inhoud

Zijn dit nu zouten of niet?

• Log in om te kunnen reageren

binoculars88

binoculars88

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 16:20

Dag allen,

Vraag 1:
Ik wil weten of AlBr3 en NiI2 ionbindingen zijn of covalente bindingen zijn.
Bij mijn weten zijn het allebei zouten. Zouten vormen een ionrooster, en dus besluit ik dat het ionbindingen zijn.

Kijken we even naar het verschil in elektronegatieve waarde, dan vind ik twee keer dat dat verschil opmerkelijk veel lager is dan 1,6 (voor AlBr3 1,3 en voor NiI2 0,7).
Zijn die waarden niet té laag om nog ionenroosters te vormen?

Vraag 2:
In verschillende bronnen vind ik dat Fe(OH)3 een zout is. Bij mijn weten is het hydroxide. OK, het vormen allebei ionenroosters, maar besluiten dat hydroxiden en zouten hetzelfde zijn, is toch niet correct?

Veranderd door binoculars88, 13 februari 2014 - 16:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2014 - 17:24

Vraag 2: Natriumhydroxide (NaOH) is toch echt een zout.

binoculars88

binoculars88

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 17:28

Vraag 2: Natriumhydroxide (NaOH) is toch echt een zout.

Bedankt voor de reactie.
Ik dacht dat zouten bestonden uit een metaal en een zuurrest. OH- is toch geen zuurrest?
Dus, wanneer classificeren we een stof als een hydroxide, en wanneer als zout?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2014 - 18:18

Zouten bestaan uit positieve en negatieve ionen. Als je een negatief ion neemt en daar H+ aan toevoegt krijg je een zuur.... Dus zo kun je alle negatieve ionen zuurrest noemen. Hydroxide is de zuurrest van het zuur dat we "water" noemen.

Wat er precies in de vaste stof zit van een zout is vaak niet zo zwart/wit duidelijk. Vaak zitten de elektronen niet "helemaal" op het negatieve ion. Dat is zelfs in keukenzout het geval. De grens "covalent"/"zout" is dus niet zo duidelijk als je die wilt hebben!

binoculars88

binoculars88

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 18:58

Zouten bestaan uit positieve en negatieve ionen. Als je een negatief ion neemt en daar H+ aan toevoegt krijg je een zuur.... Dus zo kun je alle negatieve ionen zuurrest noemen. Hydroxide is de zuurrest van het zuur dat we "water" noemen.

Dus alle stoffen die metalen+OH- zijn, zijn zouten?

Wat er precies in de vaste stof zit van een zout is vaak niet zo zwart/wit duidelijk. Vaak zitten de elektronen niet "helemaal" op het negatieve ion. Dat is zelfs in keukenzout het geval. De grens "covalent"/"zout" is dus niet zo duidelijk als je die wilt hebben!

Maar AlBr3 en NiI2 zijn dus zouten en ionbindingen (ondanks het verschil in ENW < 1,6)? Of niet?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2014 - 19:37

Tja, ik zeg dus dat de werkelijkheid niet zwart/wit is maar ook grijs kan zijn, en je vraagt opnieuw of het zwart of wit is....

Als je in je lesmateriaal hebt staan dat de definitie van een zout is dat ENW> 1,6 dan is dat wat je moet leren, basta.

binoculars88

binoculars88

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2014 - 19:45

Tja, ik zeg dus dat de werkelijkheid niet zwart/wit is maar ook grijs kan zijn, en je vraagt opnieuw of het zwart of wit is....

OK, begrepen, bedankt :).

Hoe zou je trouwens stoffen noemen waarbij metalen en niet-metalen gebonden zijn door een covalente binding?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2014 - 19:54

Metaal-organische verbindingen? Sommige van dat soort verbindingen zijn zo belangrijk dat ze eigen namen hebben gekregen. (B.v. Grignard)

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2014 - 18:13

Bedankt voor de reactie.
Ik dacht dat zouten bestonden uit een metaal en een zuurrest. OH- is toch geen zuurrest?

Jazeker wel!
OH- is de zuurest van het zwakke zuur H2O

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures