[scheikunde] bepaalde epsilon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

bepaalde epsilon

Voor de bepaling van een geneesmiddel werd gebruik gemaakt van spectrofotometrie. De volgende ijklijn werd verkregen in een sprectrofotometer met gebruikmaking van een cuvet met weglengte 1 cm:

Concentratie (mM) Extinctie

-----------------------------------------------------

0

0,004


0,1

0,008


0,3

0,015


0,5

0,022


1,0

0,038


2,5

0,102


5,0

0,173


Bepaal de extinctiecoëfficient van het betreffende geneesmiddel. Denk aan de eenheden.

volgens de wet van lambetbeer mag je A= e c l toepassen, alleen bij deze vraag kom ik er niet uit. omdat ik bij verschillende concentraties verschillende epsilon krijg. Moet ik hier een gemiddelde nemen of is er een voorwaarde waar je rekening mee moet houden ??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaalde epsilon

Vreemd, bij een concentratie van 0 zou ik geen extinctie verwachten, tenzij die sample een blanco voorstelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: bepaalde epsilon

Dus of allen corrigeren voor de blanco.

Of gewoon een trendlijn trekken en op basis van regressie de functie bepalen. Hieruit haal je dan direct epsilon, gezien dat de weglengte 1 is. Let wel op de eenheid.

Je kan natuurlijk ook middelen, maar dat is wel iets raarder....je weegt dan mismetingen net zo zwaar mee als goede. Juist de trendlijn zorgt ervoor dat je dit niet doet.

Er zijn meer methoden, maar dit is vooral afhankelijk van het niveau waarop je de vraag moet beantwoorden.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer