Springen naar inhoud

basen oplossen vraagje

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2014 - 08:05

Hallo,

Ik vraag me af wanneee basen nou precies reageren met water en wanneer splitsen de stoffen gewoon in ionen op?

Zo is bijvoorbeeld natronloog gewoon opgesplitst in een oplossing maar als je ammoniak oplost dan krijg je een reactie met water.

Nu had ik zelf bedacht dat elke basische oplossing hydroxide ionen bevat. Dus als de base geen hydroxide bevat dat het reageert.

Kan iemand me helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2014 - 11:00

Dat reageren met water is gewoon een zuur-base reactie. Dat gebeurt eigenlijk altijd als je een base in water gooit. Als de base veel sterker is dan OH-, dan is dat een aflopende reactie, en anders stelt zich een evenwicht in.

Natuurlijk gebeurt die reactie net niet als je OH- als base toevoegt....

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2014 - 22:28

Dus als je een stof oplost met hydroxide ionen kan ik gewoon de oplossingsvergelijking zonder water doen en als het geen hydroxide ionen bevat dan moet ik het wel met water in de oplossingsvergelijking doen?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2014 - 22:31

Ik denk niet dat ik die vraag begrijp. Ionen worden in elk geval door watermoleculen omringd, dus (aq). Sommige ionen reageren met water, en dat moet je dan netjes toevoegen. Maar: Schrijf de zuur-base reactie van hydroxide met water eens uit?

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2014 - 14:55

OH-+H2O --> 2 OH-

Sommige ionen reageren dus met water zoals je zegt. Maar ook is gegeven door mijn leraar dat alle basische oplossingen OH- ionen bevatten. Dat zou dan zeggen dat eigenlijk elk basisch deeltje dat geen hydroxide-ion bevat zou moeten reageren met water omdat het dus wel hydroxide-ionen moet bevatten, lijkt mij.

Zo zou dan natriumcarbonaat (CO3 is een zwakke base) dan dit evenwicht geven:
NaCO3+H2O <--> Na++ HCO3+ OH-
Is dit enigszins nog correct of sla ik de plank heel ver mis?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2014 - 16:02

OH-+H2O --> H2O + OH- bedoel je. Dit is scheikunde, geen kernfusie.

Als je nu ook wat beter let op ladingen, komt het helemaal goed. Carbonaat is CO32-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures