[scheikunde] Benaming halogeenalkanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Benaming halogeenalkanen

Hallo,

Weet er iemand of de volgende benaming juist is of niet?

Afbeelding

Ik denk dat we de rode keten als hoofdketen moeten nemen, want het bevat de hoofdgroep. Dan is de benaming van deze stof door het programma weer verkeerd uitgevoerd, nietwaar?

of:

Eigenlijk weet ik niet of Cl hier als hoofdgroep wordt beschouwd of niet. In mijn boek staat dat de hoofdgroep de karakteristieke groep is die in de naam gekozen wordt om door middel van een achtervoegsel aangeduid te worden. Nu chloor wordt altijd door een voorvoegsel aangeduid, betekent dit dan voor de bovenstaande verbinding dat chloor geen hoofdgroep is.

Als dat het geval is, dan is de stof toch goed benoemd hierboven, omdat we de hoofdketen bepalen door

1) te kijken naar de keten die de max. hoeveelheid aan hoofdgroep bevat (chloor is geen hoofdgroep hier dus we gaan naar nummer drie)

2) te kijken naar de keten die de max. aantal dubbele en drievoudige bindingen bevat

3) te kijken naar de keten die de langste is.

(bron: http://www.acdlabs.c.../79/r79_933.htm )

En de langste keten hier is met 11 C atomen, dus hebben ze undecaan genomen als KWS.

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Benaming halogeenalkanen

Ik heb de oplossing hiervoor gevonden. :)

Berichten: 12.262

Re: Benaming halogeenalkanen

En wat is het geworden?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Benaming halogeenalkanen

De benaming hierboven met keten undecaan is correct, sinds chloor geen hoofdgroep is, nemen we de langste keten.

Berichten: 12.262

Re: Benaming halogeenalkanen

Inderdaad, dus dat rode kringetje is incorrect :)
Victory through technology

Reageer