Koen Verweij's zilver

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 7.068

Koen Verweij's zilver

Over Koen Verweij's zilver is natuurlijk al veel gezegd, maar ik vroeg mij twee dingen af.

1. Met pakweg 50 km/uur komt 0.003 seconden neer op 4 cm. Ik vroeg mij af met welke precisie de startlijnen zijn neergelegd.

2. Ik vroeg mij af waar het startschot vandaan komt. Veronderstel een geluidssnelheid van 340 m/s. Met die snelheid is 0.003 seconden gelijk aan 1 meter. De starters staan echter meer dan een meter uit elkaar. Als het schot van 1 kant komt dan is een van beide in het voordeel.

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Koen Verweij's zilver

Vooral punt 2 lijkt me een sterke vraag. De starter staat altijd naast het ijs, dus verder van de 1 dan van de ander. Dit startpistool wordt gebruikt deze spelen:

http://www.omegawatches.com/news/intern ... etail/2232

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Koen Verweij's zilver

Laten we wel wezen: het gaat helemaal nergens meer over.

Volgens mij gaat het nog steeds om de sport, oftewel een stel mensen die jarenlang trainen om überhaupt te mogen starten en dan in een paar minuten alles geven waarvoor ze jaren gewerkt hebben. Effectief maakt 3 duizendsten dan helemaal geen donder meer uit natuurlijk. Zelfs honderdsten niet. Beide sporters zijn gewoon even goed. Als je het dan gaat hebben over de snelheid van het geluid van het startschot, de onnauwkeurigheid van de startlijnen of pak-m beet de lengte van de schaats, dan heb je het naar mijn mening niet meer over de kwaliteit van de sporters.

In dergelijke gevallen zou je de sporters naar mijn mening moeten belonen met 2x goud, net zoals bij de vrouwen afdaling afgelopen woensdag.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Koen Verweij's zilver

Bij het sprinten heeft iedere starter een speaker (box) juist achter hem staan (kun je zien aan de startblokken).

Geen idee bij schaatsers, maar als dit wordt toegepast bij het sprinten zal er ook wel over nagedacht zijn voor op een ijspiste mag ik hopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Koen Verweij's zilver

Maar Ger, waar leg je dan de grens. Op een honderste? Dan wordt die grens dus politiek vastgelegd op emotionele grond. Is het dan niet beter om te kijken waar wetenschappelijk de grens van nauwkeurigheid ligt?

In mijn link van omega wordt slechts van 1 startschot gesproken maar heb geen idee hoe volledig dat is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Koen Verweij's zilver

shimmy schreef: ma 17 feb 2014, 10:19
Maar Ger, waar leg je dan de grens. Op een honderste? Dan wordt die grens dus politiek vastgelegd op emotionele grond. Is het dan niet beter om te kijken waar wetenschappelijk de grens van nauwkeurigheid ligt?
Die wetenschappelijke nauwkeurigheid wordt steeds groter. Een jaar of 20 terug maten we nog in tienden, later in honderdsten en nu dus in duizendsten van een seconde. Wat wordt het over 10 jaar? Dat iemand met enkele tienduizendsten van een seconde verschil gaat winnen van een ander? Is A dan echt een betere sporter dan B?

Als je toch simpelweg afspreekt dat je niet nauwkeuriger meet dan in tienden van seconden en gelijk = gelijk, dan heb je daarna geen gezeur meer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Koen Verweij's zilver

Misschien heb je gelijk, al kan je bij een tiende natuurlijk ook niet zeggen wie de betere sporter is. Denk alleen al aan de binnenbaanstart/buitenbaanstart loting, al dan niet aanwezige inrijders op de inrijd baan, hoeveelste rit na de dweil, enz.

In elk geval is het tot de tijd dat die afspraak is gemaakt nog steeds zinvol om te kijken of de uitslag zoals die wordt gepresenteerd valt binnen of buiten de fout van het meetsysteem. Als er eenmaal een politieke afspraak is gemaakt hoeft er alleen nog maar te worden gekeken of de fout wel buiten die afspraak ligt.

Berichten: 12.262

Re: Koen Verweij's zilver

Welliswaar van de vorige speler, maar zo lost men het deels op: http://www.geluidnieuws.nl/2010/mar2010/schaats.html

Uiteraard kan men compenseren voor de grotere afstand tot de speaker van schaatser 2, dat vergt slechts het electronisch vertragen van het geluid bij de speaker van schaatser 1 met hoeveel langer het geluid er bij nummer twee over doet. Andere oplossing zou zijn om de speaker aan de andere kant van de ijsbaan te zetten met een gelijke afstand.

Er is ergens een beperking in de nauwkeurigheid waarmee je zoiets kunt plaatsen. Als dat bijvoorbeeld 50 centimeter is dan is de (in)precisie pakweg 1.5 milliseconden. Als schaatsers met een verschil kleiner dan dat finishen zou de uitslag 'gelijk' moeten zijn, zelfs al zie je op beeld dat de schaats van de een centimeter oid voor de schaats van de ander uitsteekt.

Maar wat doen ze eigenlijk als nummer 1 en 2 wel duidelijke winnaars zijn, maar 3 en 4 'gelijk' rijden? Extra breed podium met 2x brons?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Koen Verweij's zilver

Als 3 en 4 gelijk rijden dan zal er 2x brons zijn -geen vierde plaats- wat gevolgd zou worden door de vijfde plaats.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Koen Verweij's zilver

Klinkt logisch, al gebeurd het geloof ik niet zo vaak - soms wel 2x goud en dan 1x brons, misschien 1x goud en 2x zilver, maar dat blijven 3 podiumplaatsen.
Victory through technology

Reageer