[natuurkunde] Remspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Remspanning

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig aan het hoofdstuk over materie en straling. Op dit moment behandel ik het onderwerp remspanning, wat ik echter niet snap aan de uitwerkingen van het boek waarom geldt: Urem=Ek,max. Dit stellen ze vaak aan elkaar gelijk. Dus als je een remspanning heb van 0.80 V, dan is de maximale kinetische energie 0.80 eV. Kan iemand mij hierbij helpen?

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,

Merel

Berichten: 493

Re: Remspanning


Berichten: 1.617

Re: Remspanning

Begrijp je wat spanning (in Volt) betekent? Leg eens uit in je eigen woorden.

Om je op weg te helpen: wat gebeurt er met een elektron (lading e) die beweegt tussen twee punten waartussen een spanningsverschil V bestaat (beweegt van - naar + potentiaal)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Remspanning

Met ieders welnemen een poging om de vraag nét dat tikje duidelijker te maken
Anton_v_U schreef: ma 17 feb 2014, 18:03
Om je op weg te helpen: wat gebeurt er met de energie van een elektron (lading e) die beweegt tussen twee punten waartussen een spanningsverschil V bestaat (beweegt van - naar + potentiaal)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Remspanning

Oke, als een elektron beweegt tussen twee punten met een spanningsverschil dan wordt toch de kinetische energie van dit elektron groter? En sorry, ik kan niet onder woorden brengen wat nou precies spanning is, ik heb het eigenlijk altijd maar aangenomen dat het er was..

Berichten: 15

Re: Remspanning

Ps. nog een klein vraagje: de lading e, klopt het dat dit in de binas staat in tabel 7 als elementair ladingskwantum?

Berichten: 15

Re: Remspanning

Sorry dit is nu al mijn derde bericht in een uur, maar ik ben een opgave tegengekomen wat specifiek weergeeft wat ik niet snap. In deze opdracht wil ik de materiegolflengte berekenen van een elektron dat versneld is tot een energie van 20 keV. Hierbij wil ik eerst VA2uitrekenen, hier zit ergens een fout in.

Mijn antwoord:

ΔEk=20 keV = 3.204*10-15J

ΔEk=0.5*m*vA2

ΔEk =0.5*9.1*10-31* vA2

vA2=7.042*1015en dus vA=83915185 m/s (geen rekening gehouden met significantie)

In het antwoordenboekje zeggen ze UAK=20*103V(?) en rekenen ze daarmee verder. Zo komen zij op een snelheid van 8.3872*107 m/s . Het antwoord verschilt dus wel een beetje. Nu heb ik twee vragen: 1. Is mijn manier fout of zijn er twee manieren? (Zoja, wat doe ik dan fout) 2. Waarom geldt dat UAK=20*103 V?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Remspanning

Omdat ik door heb dat je nogal verlegen zit om begrip, reageer ik toch even. Ik haal uit je vraag dat je niet kan geloven dat VAK = Ekin, max

Moet je de eenheden eens bekijken:

V = J/C (dus energie per heleboel ladingen)

1 J = 6,241 509 6 × 1018 eV (http://nl.wikipedia....ki/Elektronvolt kan je direct even kijken hoe de eV wordt gedefineerd...)

1 C = 6,241 509 6 × 1018 ladingen van 1 e (want elementair ladingskwantum=1,60.10-19 C; BiNaS tabel 7, en idd, dit is de lading van een elektron)

Hoeveel elektronvolt voor 1 lading is dan 1 V?

idd. 1, reken maar na.

Dus Volt is per heel veel ladingen, maar zodra we per 1 lading bekijken, kunnen we daar direct de "maximaal verkregen energie-inhoud" in eV van vaststellen. Lees die eerste paragraaf van die link over eV hierboven om dat dan ook begrepen te krijgen.

Terug naar jouw som: Je gebruikt te afgeronde waarden. Probeer eens met de langst bekende waarden uit je BiNaS te rekenen. Trek dan de conclusie of in dit geval jouw methode ook kan. Ik vermoed dat het vooral zit in de omrekening van eV naar J, trouwens.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 1.617

Re: Remspanning

De belangrijkste begrippen en verbanden zijn:

Spanning in Volt is de energie per eenheid lading (per coulomb dus). Spanning kun je zien als een waarde die hoort bij een punt in de ruimte (het is een scalarfunctie in R3); het geeft de energie van een eenheidslading aan in een punt van de ruimte.

Een positief geladen deeltje met lading q (Coulomb) krijgt als het een potentiaalverschil ΔV doorloopt (van hoog naar laag) extra kinetische energie van E = q.ΔV. Een negatieve lading doet hetzelfde als hij de andere kant op beweegt.

De lading van het elektron in Coulomb is qe, dus de energie die een elektron krijgt als het een potentiaalverschil van 1V doorloopt, 1 eV is

qe(C ). 1(V) = 1,6 . 10-19 CV = 1,6 . 10-19J.

Een bewegende lading in een elektrisch veld (een ruimte met een potentiaal) wisselt elektrische energie (q.V) en kinetische energie (½mv2) uit. Wat het deeltje wint van de ene, verliest hij aan de andere. Een elektron 'wil' van lage potentiaal naar hoge potentiaal bewegen en verliest dan elektrische energie en wint evenveel kinetische energie.

Vergelijkbaar met een bal die van een heuvel afrolt. Hoogte kun je vergelijken met spanning. De bal verliest potentiële energie (vergelijkbaar met potentiaal) en wint kinetische energie. Het verschil is dat er niet zoiets bestaat als negatieve massa.

Als je een elektron wilt laten afremmen moet je het elektron van hoge naar lagen potentiaal laten bewegen. Om het tot stilstand te krijgen is een potentiaalverschil nodig zodat ½mv2= q.ΔV. Het elektron verliest dan kinetische energie (afremmen) en wint elektrische energie. Te vergelijken met een bal die je een heuvel op laat rollen.

Reageer