Springen naar inhoud

Titrator

• Log in om te kunnen reageren

scheikundevragen2.0

scheikundevragen2.0

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2014 - 14:29

We moesten voor scheikunde een titrator gebruiken en daarbij werden enkele vragen gesteld.
We vroegen ons af wat een buffer is, en hoe je deze moet maken.
We vroegen ons ook nog af of het gebruik van een ph meter, nauwkeuriger is dan een handmatige titratie met een indicator.

alvast bedankt voor de reacties

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2014 - 20:54

Aan buffers zullen ze op school wel een volledig hoofdstuk besteden. Dit is zo'n breed onderwerp om te bespreken dat het bijna onmogelijk is om hier (op een internetforum) even een samenvatting van te schrijven. Ik denk dat het beter is om even terug naar je tekstboek te grijpen of een kijkje te nemen op de Wikipedia-pagina over buffers. Heb je daar wat aan?

Titraties met een pH meter zijn een stuk nauwkeuriger dan deze met een indicator. Met een pH meter kan je heel precies het verloop van de titratiecurve volgen terwijl bij een pH indicator plots de kleur verandert. In dat laatste geval kan je nooit precies het equivalentiepunt bepalen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2014 - 22:48

Dat is wel kort door de bocht. Er zijn genoeg metingen met kleuromslag (ook zuur-base) die een heel erg nauwkeurig zijn. Ik zou niet zomaar durven te beweren dat titratie via een pH meter altijd beter is, het is maar net wat je tot je beschikking hebt.

Voor handmatige titraties vind ik kleuromslag vaak beter dan d.m.v een gefixeerde pH waarde. Voor automatische titrators zit je al vaak aan pH meting doordat de machines het dan automatisch het ep-punt kunnen bepalen.

Veranderd door druipertje, 18 februari 2014 - 22:52

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2014 - 23:26

Ik ben het eens met Kravitz, het gebruik van een pH meter bij een titratie zal nauwkeuriger resultaat opleveren dan wanneer dezelfde titratie handmatig werd uitgevoerd. Heel vaak zijn titraties met pH meters geautomatiseerd. Dit heeft tot gevolg dat het toegevoegde volume titrant nauwkeuriger kan worden bepaald. Afleesfouten worden vrijwel uitgesloten. Ook is het eenvoudiger om de eind pH nauwkeurig vast te stellen. Bij een indicator is dit niet het geval. Vaak wordt een verkeerd EP gevonden, doordat ofwel te ver, ofwel niet ver genoeg wordt getitreerd. Zo zullen zeer veel studenten zullen bij handmatige titraties met behulp van methyloranje te ver gaan titreren. Hetzelfde geldt voor titraties met EDTA en nog talloze andere titraties.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 februari 2014 - 21:39

Een pH meter kan de pH als functie van de titratie volgen. Een kleuromslag is alleen geschikt voor een eindpuntsbepaling. Aan de andere kant moet een pH-meter wel worden geijkt als je die "absoluut" wilt gebruiken.

Natuurlijk is het leuk dat een machine geen "fouten" maakt, maar een titratie met de hand kan ook prima nauwkeurig worden uitgevoerd hoor!

BLCBroodjes4

BLCBroodjes4

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2014 - 09:28

Zelf ben ik nu ook aan het titreren, en ik doe het met een indicator. De kleuromslag kan heel plotseling zijn waardoor je snel te veel kan toevoegen. Persoonlijk vind ik het gebruik van de indicator minder nauwkeurig en ik zou daarom de pH-meter gebruiken

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2014 - 16:57

Het is omgekeerd: als je kleuromslag snel is, kun je heel nauwkeurig titreren. Als je het goed doet, kun je nooit meer dan 1 druppel (=0,05 ml) teveel hebben toegevoegd. Uit dat getal kun je mooi uitrekenen wat je nauwkeurigheid is. 0,05 ml op 20 ml voor een titratie is een heel nette bepaling!

Als je kleuromslag langzaam is heb je het voordeel van een voortijdige waarschuwing, maar het nadeel dat je niet precies weet wanneer de kleuromslag precies compleet is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures