Springen naar inhoud

Synthese BenzoŽzuur

• Log in om te kunnen reageren

Dlef

Dlef

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2014 - 15:01

Dag iedereen

Ik moet voor een biochemisch project Benzoëzuur maken (in een labo, dus niet enkel op papier) uitgaande van Benzaldehyde.
Ik weet dat je een aldehyde moet oxideren om tot een carbonzuur te komen. Dit heb ik dan ook gedaan bij Benzaldehyde:

3 C7H6O (benzaldehyde) + 2 KMnO4 + H2O ----> 3 C7H6O2 (Benzoëzuur) + 2MnO2 + 2KOH

Als tip werd er ons gegeven om eerst van Benzaldehyde naar Natriumbenzoaat te gaan. Na wat opzoekingswerk heb ik gevonden dat het heel simpel is om benzoezuur te vormen uit natriumbenzoaat. Wat ik echter niet zo simpel vindt is hoe je van een aldehyde naar een zout gaat.

Wat ik dus eigenlijk wil vragen: heeft iemand een idee hoe je bovenste reacties praktisch uit voert (benodigdheden, temperatuur, omstandigheden, etc...) of hoe je het volgens benzaldehyde --> natriumbenzoaat ---> benzoezuur doet.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2014 - 17:53

Canizzaro

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2014 - 13:32

Uit de Cannizzaro reactie is af te leiden dat in een sterk basisch milieu de volgende reactie optreed:

C6H5CHO + C6H5CHO == =KOH===> C6H5CH2OH + C6H5COOK <=kaiumbenzoaat>

Chemopractor

Chemopractor

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2014 - 22:14

Benzaldehyde is een gemakkelijk reduceerbare stof. Misschien is alkalische permanganaat-oplossing bij kamertemperatuur al genoeg om benzaldehyde te reduceren. Filtreer het gevormde bruinsteen af en zuur het filtraat aan met zoutzuur. De witte vlokken benzoëzuur zijn vervolgens goed filtreerbaar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures