[scheikunde] Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Hallo,

Ik heb gemerkt dat er geen 1 staat voor "een". Is het fout als ik er toch een "1" bijschrijf?

Dus "1-methyl-cyclopen-1-een"

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Niet echt fout, wel onjuist volgens de afspraken.

Zo weinig mogelijk cijfers, is het uitgangspunt. Net zoals je een zuur niet aangeeft met een plaatsnummer als er 1 of 2 in een alkaan zitten.

Daarbij is het met de huidige schoolregels zo dat je dan nog 1-methyl-1-cyclopenteen moet zijn. Want nummers zo ver mogelijk naar voren. De nieuwe iupac-regels schrijven wel voor wat jij doet, maar niet bij deze verbinding.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

de positie van de dubbele binding aanduiden is overbodig daar deze steeds op 1 staat
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

En als er een hoofdgroep in de keten zou zitten? De hoofdgroep zou 1 krijgen, zouden we die dan ook moeten weglaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Geef eens een voorbeeld.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Voor de goede orde: Het cijfer mag je weglaten als dat cijfer overbodig is. Dat hoeft niet, en zeker in het geval dat er meer dan één functionele groep is, is het eigenlijk alleen maar lastig om het weg te laten. Dan moet degene die de naam ontleedt eerst gaan puzzelen voor hij weet wat er wordt bedoeld, en dan schiet je je doel voorbij.

Je kunt dus bijvoorbeeld beter wel cyclopent-2-een-1-carbonzuur schrijven in plaats van cyclopent-2-eencarbonzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Geef eens een voorbeeld.

Wdeb
Ik heb me bedacht :D . Ik ga de nummering laten staan, omdat marko zegt dat het mag blijven!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Ik vind het allemaal mooi. Heb zelf wel ervaring met docenten die echter willen dat je de regels zeer strikt toepast en dus in de meeste gevallen geen overbodige nummers mag laten staan.

Net als met het behalen van je rijbewijs, waar je toch echt niet over oma's heen mag rijden, terwijl je daar achteraf toch makkelijker in wordt....of zoiets.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Naamgeving 1-methylcyclopenteen

Je moet het niet doen omdat ik het zeg, maar omdat de richtlijnen zo zijn. Als de richtlijnen van de docent anders zijn (zoals Wdeb heeft meegemaakt), volg je beter die richtlijnen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer