[scheikunde] Hulp nodig bij reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Hulp nodig bij reactievergelijking

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum en heb eventjes wat hulp nodig. Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen helpen!

Ik moet dus een reactievergelijking opstellen voor een verslag:

2,5g aardappelzetmeel + 25mL water + 3mL 0.1M zoutzuur + 2mL glycerol --> ?

Zouden jullie mij tips kunnen geven voor het oplossen van deze vergelijking?

Alvast bedankt,

Groetjes Nick

Berichten: 7

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Als ik het google, de reactie vergelijking, krijg ik al een bevredigend antwoord. Misschien kan je dat even doen?

Ik neem aan dat het hier namelijk om een PO gaat voor 6 VWO =)

Berichten: 40

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Ken jij de basis van reactievergelijkingen al?

2 H2O --> 4H + O2 ?

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Klopt! Het gaat inderdaad om een PO. En ja ik ken de basis van reactie vergelijkingen, het is gewoon dat ik veel moeite met scheikunde heb. Daarom vroeg ik hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Alvorens je een reactievergelijking kunt opstellen moet je eerst eens nagaan wat alle stoffen die je daar noemt nu precies doen. Reageren ze allemaal met elkaar? Of hebben sommige stoffen een andere functie en reageren ze niet mee?

Wat was precies het doel van dit experiment? Wat is (dus) de naam van het product van deze reactie?

Als je in kaart hebt gebracht welke stoffen er reageren en welke stoffen er ontstaan, moet je op zoek naar de molecuulformules van deze stoffen. Met die molecuulfomules kun je dan een reactievergelijking opstellen.

Teslotte, in een reactievergelijking staan de stoffen in de verhouding waarin de moleculen reageren. Dus geen milliliters en grammen.

Ik geloof meteen dat dat de volumes en massa's zijn die je hebt gebruikt bij het experiment, maar wat je in de praktijk bij elkaar hebt gevoegd zegt hoegenaamd niets over de verhouding waarin stoffen reageren. Het een kan immers prima in overmaat zijn ten opzichte van het ander.

Welke verhouding het dan wel moet zijn, is iets wat je zelf zult moeten nagaan aan de hand van de stoffen die je hebt gekregen en hun molecuulformules.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Uhm ja... Daar snap ik dus heel weinig van, oke...

Maar als niemand me even een start kan geven, dan zoek ik ergens anders wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Tja, als het een scheikunde PO is, wordt er toch verwacht dat je iets van scheikunde kent. Wat is het doel van de proef, wat kun je daaruit halen?

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Oke kan het zo dan kloppen?

C6H10O5 =8x12.01 + 10x1.008 + 5x16.00 = 162.14 u = 2.5gram/162.14 = 0.01541 mol zetmeel

H2O = 2x1.008 + 1x16.00 = 18.016 u = 25ml/18.016 = 1.39 mol water

C3H8O3= 3x12.01 + 8x1.008 + 3x16.00 = 92.094 u = 2/92.094 = 0.02172 mol glycerol

HCl = 0.1x0.003 = 0.0003 mol zoutzuur. = 0.0003 x (1.008+35.45) = 0.0109 gram HCl zoutzuur

?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Misschien kun je eens beginnen met de vraag van Fuzzwood te beantwoorden. Als een ander niet weet wat voor opleiding je doet, in welk jaar je zit, en wat je voorkennis is/hoort te zijn, valt er ook geen zinnig antwoord te geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Nou zo dan.... Ik zit in HAVO 5, laatste jaar dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Ok, en wat over het tweede deel van mijn opmerking? Wat toon je met deze proef aan? Ik kan me niet voorstellen dat het doel alleen maar is dat je laat zien dat je wat stofjes in een potje kan gieten? ;)

Misschien deze toch maar eens lezen? http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... -practica/

Ik vermoed nl. dat je een kant en klaar antwoord verwacht. Zo gaat wetenschapsforum echter niet te werk. Wij zijn geen huiswerkmachine, maar we kunnen je wel helpen met zaken waar je klem zit, mits je directe vragen stelt. "Ik snap het niet" valt daar uiteraard niet onder.

Berichten: 6

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Oke daar heeft u natuurlijk gelijk in. Ik zal het zo nauwkeurig mogelijk proberen uit te leggen.

Ik moet dus een polymeer maken met de aangegeven stoffen (zie hierboven), daarnaast moet ik in mijn verslag de reactie vergelijking geven van dit gemaakte polymeer, dus in de juiste verhoudingen etc. Waar ik dus klem kom te zitten is een begin te maken van die reactievergelijking. Ik heb zoals u waarschijnlijk heeft gelezen, een poging gedaan om het aantal aanwezige mol uit te rekenen per stof, wat is dan de volgende stap?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hulp nodig bij reactievergelijking

Maar wat was je opdracht dan exact? Stond daar niet uitgelegd waarom er een zuur moet worden toegevoegd aan een koolhydraat?

En wat is een polymeer? Die wordt gebouwd uit bepaalde bouwstenen. Noem eens wat eigenschappen/groepen die de bouwstenen moeten hebben.

Teken eens de beginstoffen. Hier lijkt mij dat zetmeel en glycerol hierin belangrijk is.

Kan je dan iets bedenken dat in de buurt komt van een polymeer?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer