[scheikunde] "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

"Weglekken" van zout uit sperziebonen

Goedemorgen,

Ik ben bezig met een onderzoekje waarbij we gaan kijken naar het "weglekken" van zout uit groenten. Nu doe ik hiervoor een handmatige titratie net zilvernitraat en als indicator kaliumchromaat. Nu krijg ik hier verrassende resultaten uit en ik vroeg me af of iemand misschien snapt hoe dit kan:

Als beginpunt gebruik ik mijn stock en doe hier de titratie van in mijn stock zit 6.55 gram NaCl per Liter demiwater.

Zodra ik de boontjes verwarm in het water, 5 minuten bij 60 graden, zie ik dat het zoutgehalte in het water is toegenomen het is nu 6.62 gram NaCl per liter demiwater.

Maar nu komt mijn vraag. Zodra ik de boontjes breek of kneus zie ik dat er een flinke daling is in het zoutgehalte van het water. Dit word namelijk 6.14 gram NaCl per liter demiwater.

Ik heb voor alle 3 de oplossingen dezelfde condities gebruikt, het 5 minuten verwarmen bij 60 graden. Als ik ga zoeken naar literatuur kom ik alleen maar dingen tegen over dat zout slecht voor je is en ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dit kan.

Zelf ging ik er namelijk van uit dat zodra de boontjes stuk gemaakt worden dat er meer zout uit de boontjes in het water zou lekken. Maar ik had totaal niet verwacht dat de boontjes meer zout zouden opnemen.

Iemand een mooi artikel waar ik het antwoord in kan vinden of weet iemand het antwoord?

Dankje!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Waarom voegen wij zout toe aan het water tijdens het koken van ons eten? Toch niet om het zout uit het eten in het water te laten komen??

Eigenlijk verbaast dus enkel die eerste mij. Waar komt dat zout vandaan? Want mijn boontjes zijn slap van smaak zonder zout...

Is daar misschien niet erg veel water verdwenen? Zodat de concentratie "lijkt" te stijgen?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Eerst maar eens vaststellen hoe reproduceerbaar deze waarden zijn en wat de meetfout is.

Het verschil tussen 6.55 en 6.62 vind ik niet spectaculair en kan, als het al een daadwerkelijk verschil is, eenvoudig worden verklaard uit het verdampen van water.

Dat de zoutconcentratie afneemt bij boontjes die zijn gebroken lijkt erop te wijzen dat de boontjes dan makkelijker zout opnemen. Dat is ook niet zo gek gezien het feit boontjes maar iets van 20 mg Na (ca 60 mg zout) per kg bevatten. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die boontjes dat zout afstaan aan stock (=bouillon) waar het gehalte ruim 6 g per kg is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Ik dacht ook dat het door het verdampen van het water zou zijn. Maar nu heb ik tijdens het verwarmen en het afkoelen van de vloeistof een stop op mijn erlenmeyers gedaan. Dus het lijkt me niet dat dat het probleem is.

Ik ga hem vandaag nogmaals uitvoeren kijken of ik weer dezelfde waarden krijg.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Een stop op een verwarmde erlenmeyer? Doe je wel een bril op dan? En hoe meet je de temperatuur? Was de stop doorgestoken? Maar je maakt het maar 60 graden? Tsja, ik zou het toch niet weten. Volgens mij gaan er dan nog geen cellen oid kapot. Waar ligt het zout opgeslagen in een boontje?? Enkel in de cellen?

Met een horlogeglas erop met ijs erin kan ik het mij nog voorstellen, maar met een dop...nee.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 7

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Ik heb altijd een bril op 8-)

De stop is inderdaad doorgestoken met daarin een thermometer en ik maak hem maar 60 graden.

Volgens mij zit het zout in de vacuole normaal zou dit ook niet eruit moeten lekken maar bij verwarming gebeurt dit wel.

Wat mij gewoon heel erg verbaasde is dat de zout concentratie wel toenam als ik het boontje heel late. Maar best drastisch daalden toen de boontjes kapot gingen.

Maar als het klopt wat jij zegt Makro dan kan er zowiezo niet een stijging zijn van 0.12 g aangezien ik daarvoor te weinig boontjes heb gebruikt.

Dus nu zou ik denken dat het eerder zo is dat er water door de boontjes wordt opgenomen waardoor de concentratie omhooggaat. Maar dat als ik de boontjes breek er vocht uit de boontjes loopt waardoor de concentratie omlaaggaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

Kijk, en dat is nadenken. Vind ik zeker plausibele redenaties. Maar denk goed na over hoeveelheden. Kan de kleine hoeveelheid water die mogelijk in de boontjes zit dit veroorzaken? En vergeet niet, de boontjes zijn niet droog achteraf. Doe dit bijvoorbeeld door uit te rekenen hoeveel water er dan bijgekomen moet zijn om de waarnemingen te krijgen die jij hebt gedaan. En dan kijken of dit logisch is...

Maar dat een boontje wel "tijdens het koken" zout opneemt, kan je toch niet ontkennen. Waarom voegen we anders zout toe tijdens het koken. Dat het misschien bij deze temperatuur niet op treedt (ik betwijfel dat), kan.

Kan het ook zo zijn dat bij gebroken boontjes het water direct tegen de zoutopnemende cellen komt, waardoor het opnemen rapper gaat?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: "Weglekken" van zout uit sperziebonen

abeintje schreef: wo 19 feb 2014, 09:56
Ik heb altijd een bril op 8-)

De stop is inderdaad doorgestoken met daarin een thermometer en ik maak hem maar 60 graden.

Volgens mij zit het zout in de vacuole normaal zou dit ook niet eruit moeten lekken maar bij verwarming gebeurt dit wel.

Wat mij gewoon heel erg verbaasde is dat de zout concentratie wel toenam als ik het boontje heel late. Maar best drastisch daalden toen de boontjes kapot gingen.

Maar als het klopt wat jij zegt Makro dan kan er zowiezo niet een stijging zijn van 0.12 g aangezien ik daarvoor te weinig boontjes heb gebruikt.
2 dingen:

1. Ik zeg juist dat de boontjes geen zout kunnen afstaan aan het water, dus ook geen 0.12 g.

2. De toename is overigens 0.07 g/l, dus het is me niet duidelijk hoe je aan 0.12 komt - of heb je bijna 2 liter water gebruikt? Flinke erlenmeyers dan...

Reken eens uit hoe groot de procentuele toename is. Stel dat het aan verdamping toe te schrijven is (ook in een afgesloten erlenmeyer kan water verdampen), hoeveel zou er dan verdampt moeten zijn?
Dus nu zou ik denken dat het eerder zo is dat er water door de boontjes wordt opgenomen waardoor de concentratie omhooggaat.
Dan zouden de boontjes selectief water moeten opnemen, en het zout niet. Dat kán wel, door osmose, maar dan ben je ook gehouden aan de osmose-wetten. Zou het volgens die wetten mogelijk zijn dat de boontjes op deze manier water opnemen? En als je die wetten nog niet kent: Vind je het aannemelijk dat water van een plaats waar de zoutconcentratie hoog is, beweegt naar een plaats waar de zoutconcentratie laag is, waardoor de hoge concentratie alleen maar hoger wordt, en de lage concentratie alleen maar lager?
Maar dat als ik de boontjes breek er vocht uit de boontjes loopt waardoor de concentratie omlaaggaat.
Hoeveel vocht zou er dan uit de boontjes moeten komen om een afname van 6.62 naar 6.14 g/l te bewerkstelligen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer