Springen naar inhoud

relatie toxiciteit en polariteit

• Log in om te kunnen reageren

jimmy beckers

jimmy beckers

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2014 - 11:31

Hallo allemaal,

Zou iemand mij kunnen helpen met het belang van de polariteit van een stof met betrekking tot de toxiciteit ervan?

Volgens mij heeft dit te maken met de oplosbaarheid in water, maar hierover ben ik niet zeker

alvast bedankt
Jimmy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2014 - 20:59

Kan je daar iets meer uitleg over geven?

Vet oplosbare moleculen kunnen immers ook heel toxisch zijn. Die plas je bijvoorbeeld niet uit en accumuleren in het lichaam tot toxische niveaus.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2014 - 21:02

Waarover handelt dit probleem? In het algemeen denk ik niet dat er zomaar relaties kunnen getrokken worden tussen de polariteit en de toxiciteit van een molecule. Bij bepaalde types van surfactantia kan met dit bvb wel.

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2014 - 15:33

Het belang van de polariteit van een toxische stof zit 'm in het feit dat polaire stoffen makkelijker verspreid worden via o.a. bloed. Daartegenover staat dat uitscheiding van de urinewegen wat meer voor de hand licht. Het vormen van metabolieten kan ook beïnvloed worden. Ook de manier van opname kan beïnvloed worden door de polariteit.
Een apolaire stof zal niet zo snel via de maag in de bloedbaan terechtkomen maar pas via het darmkanaal. En dat is weer van invloed op hoe de toxische stof zich verder in het lichaam verspreid.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2014 - 02:40

Maar daar zal het dan ook wel bij blijven. Wellicht is het een factor dat apolaire toxische stoffen vrijwel altijd door de lever moeten en daar mogelijk nog kunnen worden afgescheiden, terwijl dat voor polaire stoffen niet altijd het geval is. Uiteraard is dit iets dat voornamelijk speelt voor stoffen die toxisch zijn bij inslikken. Een toxine dat via de huid binnenkomt kan juist effectiever zijn als het wat apolair is en daardoor niet direct van de talglaag afrolt.
Victory through technology

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2014 - 18:09

... Een toxine dat via de huid binnenkomt kan juist effectiever zijn als het wat apolair is en daardoor niet direct van de talglaag afrolt.....

In een polaire verbinding als aceton lossen vetten op. Als je huid veel met aceton in aanraking komt is dat ook niet gezond.

Waar ik maar mee wil zeggen dat vrijwel alle verbindingen toxische eigenschappen hebben. Het is niet alleen de dosis die de toxiciteit bepaald maar ook de eigenschappen van de verbinding zelf. De mate van toxiciteit hangt inderdaad af van meer eigenschappen af dan alleen polariteit.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2014 - 19:30

Zie ook http://scholar.googl...ive toxicology"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures