[natuurkunde] Siginificantie problemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Siginificantie problemen

Hallo,

Ik zit op 5 vwo en ik zit met een probleem met significantie :oops: . In de eerste hebben we geleerd dat als je het getal 3 * 10^1 neemt, je zeker bent dat het precieze getal ligt tussen 25 en 35. Als je echter de volgende formule hebt: v = a * t en je neemt voor a '4' en voor t '8' kom je uit op 3 * 10^1 (rekeninghoudend met significantie). Als je nu preciezere instrumenten neemt waardoor blijkt dat 'a' eigenlijk 4,49999 is, kom je uit op ongeveer 36 (35,9992), volgens significantie 4 * 10^1. Dit is echter niet wat zou moeten kunnen, aangezien het tussen 25 en 35 had moeten liggen.

Kan iemand me zeggen waar ik de fout in ben gegaan?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Siginificantie problemen

Jij gaat nergens de fout in, dat significantiesysteem kent een aantal inherente fouten, of misschien beter gezegd, versimpelingen die vreemde gevolgen kunnen hebben, vooral als je de afspraken van het systeem tot in extremis gaat uittesten. Eentje hiervan kom je nu tegen.

Dat significantiesysteem wat je op de middelbare school leert is alleen maar bedoeld om ervoor te zorgen dat je geen eindantwoorden geeft in een hogere graad van nauwkeurigheid dan logischerwijs wenselijk is.

Maak je er geen zorgen om. Je hebt dit zó geleerd, pas het toe, blik op oneindig en verstand op nul. Als je ooit de wetenschap induikt ga je héél andere methoden leren om de nauwkeurigheidsgrenzen van je uitkomsten aan te geven. Heel wat ingewikkelder, maar dan bestaan dit soort problemen ook niet meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Siginificantie problemen

Hahaha, oké hartstikke bedankt. Zou u misschien geïnteresseerd zijn om het toch aan mij uit te leggen hoe het dan gaat op de universiteit, of is dat te moeilijk voor een 5 Vwo'ertje?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Siginificantie problemen

Dat uitleggen is niet in een paar alinea's gebeurd. Anders zouden we dat op het middelbaar onderwijs alvast wel doen. Maar ik zou zeggen, verwaarloos intussen je statistiekwiskunde niet. :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Siginificantie problemen

Naast statistiek gebruik je numerieke wiskunde. Voor elke meting geef je een marge aan en die marge kun je verwerken in een berekening. Daarvoor hoef je alleen maar te kunnen differentiëren (en iets snappen van Taylor reeksen, dat komt later wel).

Met gezond verstand kom je een heel eind. Voorbeeld: de dikte van een stapel van 200 blaadjes is 5,12 cm met een onnauwkeurigheid van 0,3 mm. Wat kun je zeggen over de dikte van 1 blaadje?

Berichten: 4

Re: Siginificantie problemen

Dus dan zit de dikte van 1 blaadje tussen (5,12 - 0,03) / 200 = 2,545 * 10^-2 en (5,12 + 0,03) / 200 = 2,575 * 10^-2

Zoiets?

Berichten: 1.617

Re: Siginificantie problemen

Dus dan zit de dikte van 1 blaadje tussen (5,12 - 0,03) / 200 = 2,545 * 10^-2 en (5,12 + 0,03) / 200 = 2,575 * 10^-2


Okee, maar nooit een getal zonder eenheid opschrijven - tenzij het dimensieloos is. Train jezelf hierin. Foute eenheden en significantie is de oorzaak van de veel te veel vermijdbare puntenaftrek bij proefwerken en examens.

Berichten: 4

Re: Siginificantie problemen

Ohja, dat is waar ook. Bedankt :)

Reageer