[biologie] Basenparen tellen in een restrictie analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Basenparen tellen in een restrictie analyse

Hallo,

Ik studeer bio-informatica en om een beetje een beeld te krijgen van de plek waar onze informatie vandaan komt, zijn we op het lab gedropt om een restrictie-analyse uit te voeren. Op zich wel leuk, maar bij labwerk hoort natuurlijk ook een logboek waarin onder andere de resultaten naar voren komen. Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet echt weet hoe ik het resultaat moet lezen.

Wat informatie over de opzet van het practicum (uit de handleiding):

“Tijdens dit practicum gaan we een plasmide (pUC18) uit E. coli isoleren, dit plasmide behandelen we met bepaalde restrictie-enzymen (DraI, HaeII en BAMHI) en daarna wordt door middel van gelelectroforese de lengte van de DNA fragmenten bepaald. Met behulp van de DNA lengte en fragment volgorde kunnen we een restrictiekaart maken van het geïsoleerde plasmide (pUC18). Om de DNA lengte te kunnen bepalen (de lengte wordt weergeven in het aantal basenparen) gebruiken we een DNA standaard (DNA fragmenten met een bekende lengte) die meeloopt op de gel.

Naast deze experimentele handelingen wordt ook via het computerprogramma Neb cutter de pUC18 met dezelfde restrictie-enzymen geknipt. Dit ter controle voor je eigen experimentele restrictie. In tabel 1 (bladzijde 16) kan je al je resultaten (experimenteel en via Neb cutter) overzichtelijk noteren.”


Ik heb een foto gemaakt van mijn resultaat (sorry voor de kwaliteit, maar ik hoop dat het enigszins zichtbaar is):
restrictiefoto.png
restrictiefoto.png (151.39 KiB) 1515 keer bekeken