Springen naar inhoud

(Filosofie): Zin van het leven.

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Sammy

Sammy

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 23:00

Als de zin van het leven een doel op zich is, wat gebeurt er dan als je dat hebt bereikt? En hoe weet je dat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 23:07

Als de zin van het leven een doel op zich is, wat gebeurt er dan als je dat hebt bereikt? En hoe weet je dat?

Dat doel zul je dan nooit bereiken zolang er leven is. Geen leven is doelloos.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 23:53

Dan stopt het universum en begint het opnieuw.

Sammy

Sammy

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 20:55

Als je dat doel nooit zult bereiken, want is dan nog de functie van dat leven? Het lijkt mij vrij zinloos een onbekend en onbereikbaar doel na te streven, zonder te weten waarom. Als het doel zou zijn het omniversum opnieuw te laten beginnen (wat mij vrij bijzonder lijkt als ook maar 1 van de 6 milweetikveel mensen op deze aardbol zijn of haar doel bereikt), wat is daar dan de reden van?

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 22:42

Als je dat doel nooit zult bereiken, want is dan nog de functie van dat leven? Het lijkt mij vrij zinloos een onbekend en onbereikbaar doel na te streven, zonder te weten waarom. Als het doel zou zijn het omniversum opnieuw te laten beginnen (wat mij vrij bijzonder lijkt als ook maar 1 van de 6 milweetikveel mensen op deze aardbol zijn of haar doel bereikt), wat is daar dan de reden van?

Zoals ik zei, is geen leven doelloos, wat impliceert dat elk leven een doel opzich is, en daarmee elk ons bekende vorm van leven. Het in stand houden van het leven is ons doel, en we zijn dus bezig ons doel te verwezenlijken, echter maakt de na:ieve mens er een puinhoop van, en hoogstwaarschijnlijk ook een einde aan ons doel. Maar wieweet zijn er intelligentere vormen van leven ergens die hun doel wel kunnen blijven verwezelijken.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 22:48

Als je dat doel nooit zult bereiken, want is dan nog de functie van dat leven?

Stel dat het doel is om oneindig lang je eigen plezier exponentieel te laten groeien?
Dat hier geen eind aan komt, is dan alleen maar reden om nog verder door te gaan.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 08:22

Stel dat het doel is om oneindig lang je eigen plezier exponentieel te laten groeien?  
Dat hier geen eind aan komt, is dan alleen maar reden om nog verder door te gaan.

Vergeet je dan niet dat je iemand anders exponentieel kan schaden, wat het continuŽren ervan minder wenselijk maakt ?

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 12:37

Vergeet je dan niet dat je iemand anders exponentieel kan schaden, wat het continuŽren ervan minder wenselijk maakt ?

En wat als alles 1 is?

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 13:00

En wat als alles 1 is?

Als alles 1 zou zijn, zou het 'aan1sluiting' hebben, wat nu niet het geval is (gebrek aan empathie).

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 13:08

Als alles 1 zou zijn, zou het 'aan1sluiting' hebben, wat nu niet het geval is (gebrek aan empathie).

Misschien is er wel een dergelijke aansluiting.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 13:12

Ben ik van overtuigd, het moet alleen geoppert en gedaan worden, maarja ....

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 13:12

Ben ik van overtuigd, het moet alleen geopperd en gedaan worden, maarja ....

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2006 - 17:11

Ik heb het even aangezien maar ik denk dat deze discussie geen extra bijdrage levert aan de al bestaande discussie.
Gelieve hier verder te gaan:

http://www.wetenscha...showtopic=17200

*Slotje*
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures